طبق گزارش قرآن کریم، بعد از صدور محکومیت مجرمان در قیامت، از جهنّم پرسیده میشود که آیا باز هم برای سکونت کفار و بیگانگان مکانی باقی است؟ دوزخ پاسخ میدهد: آیا مجرمی باقی مانده است؟ در این باره سه تفسیر ارائه شده است: برخی از مفسران این آیۀ شریفه را نوعی تمثیل و بیان زبان حال دانستهاند که خداوند به لسان تکوین از جهنم میپرسد و دوزخ هم به زبان حال پاسخ میگوید. جمع دیگری بر این باورند که آخرت سرای حیات و زندگی واقعی است و جهنم هم از حیات و شعوری برخوردار بوده و سخن از پاسخ است. در کنار این دیدگاهها، اندکی از مفسران در این باره به حذف مضاف قائلاند و میگویند: خطاب خداوند به موکّلان جهنم است و خداوند میخواهد که از آنان اقرار بگیرد. این نوشتار پس از بیان مستندات و دلایل هر یک از این دیدگاهها و بررسی آنها، به این نتیجه دست یافته است که باید دیدگاه دوم را ترجیح داد و به کارکردهای نظریه اوّل هم پایبند بود زیرا آیه با ایراد این پرسش و پاسخ میخواهد به این امر اشاره کند که قهر و عذاب خداوند از اینکه همۀ مجرمان را احاطه کند، قاصر نیست و با حقیقی دانستن مفاد آیه هم میشود آنچه را که مدعیان تمثیلی بودن آیه در پی آن هستند، تأمین شود. از این رو تا زمانی که دلیلی متقن و قابل قبول برای روی گرداندن و انصراف از ظاهر آیه به دست نیاید، نباید از آن رویگردان بود.
حسینی زیدی, سید ابوالقاسم , نقی زاده, حسن و حسینی شاهرودی, سیدمرتضی . (1395). گفتگوی خداوند با جهنّم؛ واقعیت یا تمثیل. آموزههای قرآنی, 13(23), 151-170.
MLA
حسینی زیدی, سید ابوالقاسم , , نقی زاده, حسن , و حسینی شاهرودی, سیدمرتضی . "گفتگوی خداوند با جهنّم؛ واقعیت یا تمثیل", آموزههای قرآنی, 13, 23, 1395, 151-170.
HARVARD
حسینی زیدی, سید ابوالقاسم, نقی زاده, حسن, حسینی شاهرودی, سیدمرتضی. (1395). 'گفتگوی خداوند با جهنّم؛ واقعیت یا تمثیل', آموزههای قرآنی, 13(23), pp. 151-170.
CHICAGO
سید ابوالقاسم حسینی زیدی , حسن نقی زاده و سیدمرتضی حسینی شاهرودی, "گفتگوی خداوند با جهنّم؛ واقعیت یا تمثیل," آموزههای قرآنی, 13 23 (1395): 151-170,
VANCOUVER
حسینی زیدی, سید ابوالقاسم, نقی زاده, حسن, حسینی شاهرودی, سیدمرتضی. گفتگوی خداوند با جهنّم؛ واقعیت یا تمثیل. آموزههای قرآنی, 1395; 13(23): 151-170.