سلفیۀ معاصر از ابن کثیر دمشقی به عنوان یک مفسر تمامعیار سلفی یاد میکنند. نوشتار حاضر با محور قرار دادن مبحث توحید به عنوان حوزهای اساسی در مکتب سلفیه، ادعای مذکور را خدشهپذیر میداند. با بررسی جامع تفسیر القرآن العظیم درمییابیم که رویکرد تفسیری ابن کثیر در برخی جوانبِ نظری و عملیِ مبحث توحید، مخالفتی تام و یا جزئی با تلقی خاص سلفیه دارد. وی با برگزیدن مکتب تفویضی ـ تأویلی در مسئلۀ تفسیر صفات الهی، خود را به دیدگاه متأخران اشاعره به عنوان یکی از مکاتب مخالف سلفیه متمایل نموده است. به علاوه تبیین ابن کثیر از مفاهیم توحید عبادی و لوازم آن در سرتاسر تفسیرش نمیتواند با رویکرد خاص و انحصاری سلفیها مطابقت داشته باشد. نوع تلقی ابن کثیر از مجموع جوانب مسئلۀ توحید، این مدعا را که وی پس از مرگ ابن تیمیه به سمت مکتب اشاعره متمایل شده است، تقویت میکند؛ همچنان که مستندات تاریخی قابل تأملی نیز در تأیید مسلک اشعری ابن کثیر ارائه شده است.
ایماندار, حمید, رضایی کرمانی, محمدعلی, نقی زاده, حسن, & اسماعیلی زاده, عباس. (1396). سلفیگری در رویکرد تفسیری ابن کثیر از شهرت تا واقعیت با محوریت مبحث توحید. آموزههای قرآنی, 14(25), 3-36.
MLA
حمید ایماندار; محمدعلی رضایی کرمانی; حسن نقی زاده; عباس اسماعیلی زاده. "سلفیگری در رویکرد تفسیری ابن کثیر از شهرت تا واقعیت با محوریت مبحث توحید". آموزههای قرآنی, 14, 25, 1396, 3-36.
HARVARD
ایماندار, حمید, رضایی کرمانی, محمدعلی, نقی زاده, حسن, اسماعیلی زاده, عباس. (1396). 'سلفیگری در رویکرد تفسیری ابن کثیر از شهرت تا واقعیت با محوریت مبحث توحید', آموزههای قرآنی, 14(25), pp. 3-36.
VANCOUVER
ایماندار, حمید, رضایی کرمانی, محمدعلی, نقی زاده, حسن, اسماعیلی زاده, عباس. سلفیگری در رویکرد تفسیری ابن کثیر از شهرت تا واقعیت با محوریت مبحث توحید. آموزههای قرآنی, 1396; 14(25): 3-36.