«فاصلۀ قرآنی» را به قافیه و سجع تشبیه کردهاند. آیا فاصله همچون قافیه و سجع است؟ این مقاله در صدد بررسی ارتباط این سه اصطلاح و شباهتها و تفاوتهای آنهاست. فاصله و قافیه هر دو در پایان مقطع سخن آمده و به آن ضربآهنگ میدهند؛ با این تفاوت که آنچه برای قافیه عیب به حساب میآید، در فاصله عیب نیست. فاصله و سجع نیز در طول تاریخ، سه ارتباط تباین، اتحاد، و عام و خاص را تجربه کردهاند. عالمان کلام در ابتدا وجود هر گونه سجع را در قرآن منتفی دانسته و رابطۀ آن را با فاصله، تباین معرفی کردهاند. معدودی نیز به اتحاد عقیده دارند. اما بسیاری از عالمان بلاغت، فواصل دارای حروف همسان را با سجع ممدوح که در آن الفاظ به پیروی از معنا میآیند، یکسان میدانند. اینان بر این باورند همان طور که قرآن از زبان عربی استفاده کرده، از صنایع ادبی آن نیز بهره برده است؛ پس میتوان به وجود سجع در قرآن باور داشت.