«جاهلیت» در قرآن مورد نکوهش قرار گرفته است، ولی در اینکه مقصود از جاهلیت مورد نظر قرآن چیست، بین دانشمندان اختلاف است. عدهای آن را یک دورۀ تاریخیِ همراه با فقدان علم، و عدهای دیگر نیز اگرچه این مفهوم را فراتر از یک قطعۀ زمانی دانستهاند، آن را در حد یک «بینش» محدود انگاشتهاند. توجه به شاخصههای قرآنی جاهلیت، این مفهوم را روشنتر میکند. به ویژه توجه به رابطۀ «علم» و«جاهلیت» مشخص میکند که این مفهوم بسیار فراتر از نادانی محض، آن هم در یک دورۀ مشخص تاریخی است و نیز پیچیدهتر از یک جهانبینی غلط و زمانشمول است. این پژوهش با مراجعه به قرآن کریم و تفاسیر، به شاخصههای برجستهای دست مییابد که حاکی از وجود «علم» در جاهلیت است؛ مانند: رفتارها و انکارهای عالمانۀ خلاف واقع، رفتار عالمانۀ بدون منطق (هواپرستانه)، حقیقتپوشی عالمانه، برتریطلبی عالمانه و بدون پشتوانه، اظهار عالمانۀ ایمان بدون اعتقاد، مقاومت آگاهانه در برابر هدایت دلسوزانه و... . این شاخصهها نشانگر آن است که «جاهلیت عالمانه» مجموعهای از رفتارهای سرسختانه و مصرانهای است که مبتنی بر سبکی از زندگی انتخابی است و به صورت یک «بیماری خودخواسته» اکنون نیز گریبانگیر جامعۀ بشری است و راه رهایی از آن، نه افزایش دانش، بلکه تهذیب نفس و تکامل روحی و اصلاح فرهنگ عمومی جامعه است.