بررسی انتساب شعر مورد استشهاد سها در نقد قرآن به زید بن عمرو بن نفیل

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 نویسندۀ مسئول، طلبه سطح چهار حوزه علمیه اصفهان

2 طلبه سطح چهار مرکز تخصصی فاطمه الزهراء (سلام الله علیها)، رشته تفسیر تطبیقی

چکیده

یکی از دلایلی که سها برای اثبات ادعای اقتباس قرآن از سایر اندیشه‌ها آورده تکرار مضمون شعر زیدبن عمرو در قرآن است وی مدعی است چون مفهوم مذکور در شعر زید منعکس شده است، ناگزیر این مفهوم قرآنی برآمده از آن است. یکی از روش‌های پاسخ موردی به این ادعا، بررسی انتساب شعر به شاعر است. زیرا با رد انتساب شعر به شاعر جاهلی امکان اثبات تقدم شعر نسبت به قرآن و اقتباس مضمون آن توسط قرآن وجود ندارد. با توجه به بررسی انجام شده مشخص شد بیت مذکور از طریق مبرد که در تفاسیر و ابن‌بری که در لغتنامه‌ها نقل شده و نقل کتاب بدایه و نهایه، تاریخ دمشق و سیر اعلام همه مقطوع است. از سه طریق مغازی ابن‌اسحاق نیز فقط در نقل زیادبن‌عبدالله بکائی موجود است. در آن طریق ابن‌اسحاق به زیدبن عمرو مشخص نیست و دو مسیر محتمل وی به زید نیز به آل زبیر می‌رسد که این افراد در مظان جعل شعر به جهت فضیلت سازی برای خاندان خود هستند و روایت مفرد هشام بن عروه زبیری از پدرش مردود است. همچنین ابن‌اسحاق به ساخت شعر برای افراد متهم است. در طریق اغانی نیز شعر به هشام بن عروه می‌رسد، تمام نقل‌های هشام چه در اغانی و چه در سیره به سعیدبن زید که از جاعلان حدیث عشره مبشره است باز می‌گردد و احتمال ساختگی بودن شعر را تقویت می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A study on the attribution of the poem cited by Saha in the criticism of the Quran to Zayd ibn Amr Nufail

نویسندگان [English]

  • mirza mohammad reza safaei takhteh folady 1
  • Razieh Jafarzadeh Qahdrijani 2
1 Isfahan Seminary
2 Fatima Al-Zahra (peace be upon her) Seminary Specialized Center
چکیده [English]

To prove the claim that the Quran was adapted from other ideas, Suha cited the poetry of Zayd ibn Amr and claims that since the aforementioned concept is reflected in Zayd's poetry, this Quranic concept inevitably emerged from it. One of the methods of responding to this claim is to examine the attribution of the poem to the poet. This method has not been considered in existing criticisms. According to the study conducted, it was found that the aforementioned verse in the book of Maghazi Ibn Ishaq is only available in the narration of Ziyad ibn Abdullah Bakka'i out of three sources in the book, which increases the possibility of interference and appropriation in the poem. In this narration, the path of Ibn Ishaq to Zayd ibn Nufail is also not clear, and Ibn Ishaq himself is also accused of making up poetry for individuals, and his two possible paths to Zayd also lead to Al-Zubayr, who are the people in this chain of narration who are considered to have fabricated poetry to create virtue for themselves. He also rejects the single narration of Hisham ibn Urwah from his father. The path of Aghani also leads to Hisham ibn Urwah. Therefore, the aforementioned poem is a single piece of news whose news is subject to serious criticism and criticism, and citing the poet is invalid according to its documents.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Soha
  • poetry of Zayd bin Amr Nafil
  • Ibn Ishaq
  • Al Zubair