بازخوانی انتقادی دیدگاه قرآن‌پژوهان معاصر درباره غیراجتهادی بودن تفاسیر روایی شیعه

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته دکتری علوم قرآن و حدیث، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

2 نویسنده مسئول، گروه علوم قرآن و حدیث، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس

چکیده

بیشتر مؤلفان در حوزه‌ی روش‌ها و گرایش‌های تفسیری شیعه، تفاسیر روایی را تفاسیری غیراجتهادی دانسته‌اند که مؤلفان آنها بدون هیچ نظرورزی، صرفاً به گردآوری روایات که غالباً به‌طور مستقیم به بخشی از الفاظ و عبارات آیات اشاره دارد پرداخته‌اند. در این مقاله برآنیم تا با ردّ دیدگاه یادشده نشان دهیم که مؤلفان تفاسیر روایی شیعه هم‌چون سایر مفسران با اثرپذیری از شرایط زمینه‌ای در راستای فهم آیات، اجتهاد خویش را در بهره‌جستن از عقل منبعی و ابزاری مصروف داشته‌اند و در قالب گزینش منابع و روایات به بیان دیدگاه‌های تفسیری خود پرداخته‌اند. بهترین روش برای نیل به این هدف، تطبیق این تفاسیر با یکدیگر و توجه به مواضع تمایز آنهاست. تمایزاتی که نشان از تفاوت دیدگاه یا دغدغه‌ی صاحبان این تفاسیر دارد. ره‌آورد تطبیق تفاسیر متقدم و متأخر شیعی؛ قمی، عیاشی، فرات کوفی، صافی فیض‌کاشانی، البرهان بحرانی و نورالثقلین حویزی در حوزه‌ی مسائل فقهی، کلامی و علوم قرآنی حاکی از تمایز این تفاسیر در یازده مسئله‌ی اساسی است.این مسائل از این قرارند: جواز یا عدم جواز تعامل با سلطان، نماز جمعه، خراج، خمس، عصمت انبیاء، اعجاز قرآن، مکی و مدنی، ناسخ و منسوخ، تحریف قرآن، اختلاف قرائات و اسباب نزول.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A critical re-examination of the views of contemporary Quran scholars regarding the non-ijtihadism of Shi'a narrational interpretations

نویسندگان [English]

  • mahdi pichan 1
  • Nosrat Nilsaz 2
1 PhD in Quran and Hadith Sciences, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
2 Quran and Hadith Studies, Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University
چکیده [English]

Most authors in the field of Shi'a interpretive methods and tendencies have considered narrative interpretations to be non-ijtihad interpretations whose authors, without any reflection, have simply collected narrations that often directly refer to some of the words and phrases of the verses. In this article, we aim to reject the aforementioned view and show that the authors of Shi'a narrative interpretations, like other commentators, have been influenced by the contextual conditions in understanding the verses, and have engaged in their ijtihad in seeking the use of reason as a source and tool, and have expressed their interpretative views in the form of selecting sources and narrations. The best way to achieve this goal is to compare these interpretations with each other and pay attention to their different positions. The result of comparing the early and late Shi'a interpretations; Qomi, Ayyashi, Furat Kufi, Safi Fayz-Kashani, Burhan Bahrani and Nur al-Thaqlain Huwizi in the field of jurisprudential, theological and Quranic sciences issues indicates the differences in these interpretations in eleven basic issues. These issues are as follows: the permissibility or impermissibility of interacting with the Sultan, Friday prayers, tribute, khums, the infallibility of the prophets, the miracles of the Quran, Meccan and Medinan, abrogated and abrogated, distortion of the Quran, differences in readings, and the causes of revelation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • '؛ Shi'؛ a narrational interpretations'؛ ijtihad'؛ the role of the author'؛ the role of the context'؛ interpretive methods and tendencies'؛
  • '؛ interpretive trends'