تحلیل هستی‌شناختی کرامت انسانی و نسبت آن با تفضیل در آیه‌ تکریم

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 نویسندۀ مسئول، گروه تفسیر و علوم قرآن، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره، قم، ایران

2 گروه تفسیر و علوم قرآن، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، قم، ایران

چکیده

آیه تکریم(اسراء:۷۰ )، از آیات بنیادین قرآن در تبیین منزلت انسان در نظام آفرینش است که با دو تعبیر «تکریم» و «تفضیل»، به کرامت ذاتی و برتری انسان بر سایر مخلوقات اشاره دارد. این پژوهش با هدف تبیین هستی‌شناختی کرامت انسانی و تحلیل مفهومی نسبت آن با تفضیل، درصدد ارائه قرائتی منسجم و دقیق از آیه تکریم است. این تحقیق با روش مطالعه کتابخانه‌ای و حل مسئله تحلیلی-تفسیری، مبتنی بر تفسیر موضوعی، به آن می‌پردازد. فهم روشن‌تر از حقیقت کرامت ذاتی و نسبت آن با برتری‌های نسبی انسان می‌تواند پایه‌ای نظری برای بازخوانی نظام ارزش‌گذاری انسانی در قرآن و دفاع عقلانی از مبانی حقوق بشر در نگاه توحیدی فراهم کند. براساس یافته‌های پژوهش، کرامت انسان در این آیه، موهبتی الهی، همگانی، غیرقابل‌سلب و متعلق به ذات نوع انسان است که در وجود همه افراد بشر به‌صورت بالقوه نهاده شده است. این کرامت، تنها در صورت فعلیت‌یافتن از طریق حرکت اختیاری انسان در مسیر کمال، می‌تواند منشأ بهره‌مندی از حقوق و شئون انسانی گردد. در ادامه، «تفضیل» به‌مثابه تجلی بیرونی کرامت انسان در مقایسه با سایر مخلوقات تحلیل شده و روشن گردید که این دو مفهوم، در نسبت طولی با یکدیگر قرار دارند. همچنین تفسیر واژه‌ی «کثیر» در عبارت «فَضَّلْناهُمْ عَلى‏ کَثیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا» ناظر به فراوانی مفضَّل‌علیه است، نه تحدید دایره آن؛ تا از آن نفی برتری نوع انسان بر برخی مخلوقات مانند فرشتگان را نتیجه گرفت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Ontological analysis of human dignity and its relation to excellence in the verse of Takrim

نویسندگان [English]

  • mojtaba mostashreq 1
  • AliAwsat bagheri 2
1 Quranic Interpretation and Sciences, Imam Khomeini Educational and Research Institute, Qom, Iran
2 Quranic Interpretation and Sciences, Imam Khomeini Educational and Research Institute, Qom, Iran
چکیده [English]

The verse of honor (Al-Isra:70) is one of the foundational Quranic texts that explains the status of the human being in the order of creation. Using the two key terms takrīm and tafdīl, the verse points to both the inherent dignity of human beings and their superiority over other creatures. This study aims to present a coherent and precise interpretation of this verse by offering an ontological account of human dignity and analyzing its conceptual relationship with divine preference.

Adopting a library-based methodology and an analytical-interpretive approach within the framework of thematic exegesis, this research seeks to clarify the essence of innate human dignity and its implications. A better understanding of the relationship between inherent dignity and relative excellence can provide a theoretical foundation for re-evaluating the Quranic framework of human value and for rationally defending the theocentric basis of human rights.

According to the findings, human dignity in this verse is a divine, universal, and inalienable gift, inherent in the very nature of humanity and present potentially in every human individual. This dignity becomes the basis for enjoying rights and moral status only when it is actualized through free movement toward spiritual and moral perfection. Moreover, preference is interpreted as the outward manifestation of human dignity in relation to other creatures. The word many in the phrase “We have preferred them over many of those We created” refers to the multitude of non-preferred beings and does not limit the scope of human superiority, including over beings such as angels.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Inherent dignity
  • verse of respect
  • acquired dignity
  • characteristics of inherent dignity
  • human dignity