تحلیل تطبیقی دیدگاه‌های شیخ طوسی و آیت‌الله معرفت پیرامون نسخ در قرآن کریم

نوع مقاله : ترویجی

نویسندگان

1 نویسندۀ مسئول، استادیار گروه معارف دانشگاه صنعتی شاهرود

2 استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه صنعتی شاهرود، ایران.

چکیده

موضوع نسخ در طول تاریخ تفسیر، علوم قرآن و اصول فقه، از جمله مباحث چالش‌برانگیز و پراهمیت در دانش‌های اسلامی بوده است. بررسی آثار نگاشته‌ شده در این موضوع نشان می‌ دهد که همچنان درباره تبیین وجوه تفاوت و تشابه دیدگاه اندیشمندان پژوهش‏ های زیادی صورت نگرفته است. این مقاله با استفاده از روش توصیفی - تحلیلی به بررسی تطبیقی دیدگاه شیخ طوسی در اولین تفسیر جامع شیعی التبیان فی تفسیر القرآن و آیت‌ الله معرفت در اولین مجموعه علوم قرآنی شیعه التمهید فی علوم القرآن پرداخته است. یافته‌ها نشان می‌دهد که آیت‌الله معرفت به‌ جز در دو قسم از اقسام نسخ، یعنی «نسخ لفظ بدون حکم» و «نسخ لفظ و حکم»، که قائل به عدم وقوع نسخ است، در سایر مباحث نظری با شیخ طوسی اشتراک دارد. علاوه بر این، آیت‌ الله معرفت با ارائه ابداعات نظری نظیر تقسیم‌بندی «نسخ مشروط» و «نسخ متدرج»، مفهوم نسخ را با شرایط اجتماعی-زمانی تطبیق داده است. از نظر مصداقی نیز، با وجود اشتراک نظر در نسخ برخی آیات، آیت‌الله معرفت برخلاف شیخ طوسی در آیات 240 و 109 سوره بقره قائل به عدم نسخ است. این پژوهش بر اهمیت بازنگری در مفهوم نسخ برای تبیین بهتر روابط میان تشریعات قرآنی تأکید می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparative Analysis of the Views of Sheikh Tusi and Ayatollah Ma'refat Regarding Abrogation in the Holy Quran

نویسندگان [English]

  • ali asghar Akhondy 1
  • ali asghar Nsiri 2
  • Naser Antighe chi 2
1 Assistant Professor, Department of Islamic Studies, Shahrood University of Technology, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Islamic Studies, Shahrood University of Technology, Iran.
چکیده [English]

The concept of abrogation (naskh) has been one of the most significant and contentious issues in the fields of Quranic interpretation, Quranic sciences, and Islamic jurisprudence throughout history. A review of the existing literature reveals that little research has been conducted to comprehensively examine the similarities and differences between the perspectives of major scholars on this topic. This study employs a descriptive-analytical method to conduct a comparative analysis of the views of Sheikh Tusi, presented in the first comprehensive Shia exegesis Al-Tibyan fi Tafsir al-Quran, and Ayatollah Ma‘rifat, outlined in the first comprehensive collection of Shia Quranic sciences Al-Tamhid fi Ulum al-Quran. The findings indicate that, while Ayatollah Ma‘rifat aligns with Sheikh Tusi in most theoretical aspects of abrogation, he diverges in two categories: "abrogation of the text without the ruling" and "abrogation of both the text and the ruling," where he denies the occurrence of abrogation. Moreover, Ayatollah Ma‘rifat introduces innovative classifications, such as "conditional abrogation" and "gradual abrogation," adapting the concept to contemporary socio-temporal contexts. On the exegetical level, despite shared views on the abrogation of certain verses, Ayatollah Ma‘rifat disagrees with Sheikh Tusi regarding verses such as 2:240 and 2:109 of Surah Al-Baqarah, rejecting their abrogation. This study emphasizes the importance of revisiting the concept of abrogation to better articulate the relationships among Quranic rulings.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Abrogation (Naskh)
  • Al-Tibyan fi Tafsir al-Quran
  • Al-Tamhid fi Ulum al-Quran
  • Sheikh Tusi
  • Ayatollah Ma‘rifat