بررسی تطبیقی تفسیر آیات (فرقان/22) و (بقره/48) در نظر علامه طباطبایی و ابن عاشور با تاکید بر قاعده ترجیحی تقدیم آیات قرآن بر آراء مخالف

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 مدرسه قرآن جامعه المصطفی

2 قرآن و حقوق جامعه المصطفی العالمیه

چکیده

قواعد ترجیحی، ضوابطی هستند که مفسر در تفسیر آیات قرآن به وسیله آنها قول راجح را از میان اقوال مختلف شناسایی می کند. یکی از این قواعد ، قاعده «تقدیم آیات قرآن بر آراء مخالف» است؛ بر اساس این قاعده، مفسر در تفسیر یک آیه، قولی را که مطابق با ظاهر دیگر آیات همسو با آیه مورد نظر باشد را بر قول مخالف ترجیح می دهد. هدف این پژوهش بررسی رویکرد دو تن از مهمترین مفسران هم عصر شیعه و سنی، نسبت به این قاعده در آیات (فرقان/22) و (بقره/48) است. این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی و با رویکرد تطبیقی نوشته شده است. یافته های این پژوهش از این قرار است که علامه طباطبایی در تفسیر آیات نام برده از قاعده ترجیحی مورد نظر استفاده کرده است و با توجه به ظاهر آیات دیگر مراد از (یوم) در آیه (فرقان/22) را روز مرگ دانسته و آرای مخالف را نپذیرفته است؛ ابن عاشور امّا در تفسیر این حدیث از قاعده ترجیحی مورد نظر غافل شده و از آن استفاده نکرده و اقوال مخالف را پذیرفته است؛ در تفسیر آیه (بقره/28) اگرچه هر دو مفسر به قاعده ترجیحی مورد نظر توجه داشته اند و امکان شفاعت دیگران با اذن خداوند را پذیرفته اند؛ اما رویکرد علامه در استفاد از این قاعده، بسیار قویتر از ابن عاشور بوده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A comparative study of the interpretation of the verses (Furqan/22) and (Baqarah/48) in the opinion of Allameh Tabataba'i and Ibn Ashur, emphasizing the preferential rule of presenting the verses of the Qur'an over opposing opinions.

نویسندگان [English]

  • masome fatemi 1
  • mahdi hemmatian 2
1 almostafa
2 almostafa
چکیده [English]

Preferential rules are the rules that the interpreter uses to identify the best word among different words in the interpretation of the Qur'anic verses. One of these rules is the rule of "submitting Quranic verses to opposing opinions"; According to this rule, the commentator in interpreting a verse prefers the word that is consistent with the appearance of other verses in line with the verse in question over the opposite word. The aim of this research is to investigate the approach of two of the most important Shia and Sunni contemporary commentators, regarding this rule in verses (Furqan/22) and (Baqarah/48). This article is written with a descriptive-analytical method and a comparative approach. The findings of this research are based on the fact that Allameh Tabatabai used the preferred rule in the interpretation of the mentioned verses and according to the appearance of other verses, he considered the meaning of (Yum) in the verse (Furqan/22) to be the day of death, and there are opposing opinions. has not accepted; However, in interpreting this hadith, Ibn Ashur neglected the preferred rule and did not use it and accepted the opposite sayings. In the interpretation of the verse (Baqarah/28), although both commentators have paid attention to the preferred rule and accepted the possibility of intercession for others with God's permission; But Allameh's approach in using this rule was much stronger than Ibn Ashur's.

کلیدواژه‌ها [English]

  • The verse of meeting criminals with angels
  • the verse of intercession
  • comparative interpretation
  • the rule of preference
  • Allameh Tabatabai
  • Ibn Ashur