انبیاء الهی :، بعد از مسجل شدن عذاب بر کفار توسط خداوند، در مقابل آن سر تعظیم فرود آورده و هیچگاه مخالفتی در برابر آن نشان ندادهاند.ولی در دو مورد ادعا شده است که پیامبران با این امر الهی، مخالفت نشان داده اند: درخواست نوح نسبت به نجات فرزندش، و درخواست ابراهیم7نسبت به رفع عذاب از قوم لوط. این تحقیق که به روش کتابخانهای (با مراجعه به کتب تفسیری متعدد) و شیوه توصیفی تحلیلی سامان یافته، به نقد و بررسی آراء تفسیری و تحلیل آیات میپردازد. روش کار بدین شکل بوده که ابتدا تمام آیات مربوط به تعامل این دو نبی الهی با مخالفان استخراج گردید و سپس به تحلیل و بررسی در این عرصه پرداخته شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که اولاً حضرت نوح نسبت به استحقاق مجازات فرزند خود علم نداشت و ثانیاً درخواست نجات از عذاب را نیز مطرح نکرد، بلکه صرفاً برای رفع ابهام ذهنی خود، سؤالی را مطرح ساخت. مجادله حضرت ابراهیم نیز با توجه به صفات مطرح شده برای ایشان و همچنین عدم علم به قطعیت عذاب، از نوع مجادله ممدوح بوده است
در نتیجه، نه مخالفتی با رویه سایر پیامبران از سوی این دو بزرگوار و نه اقدامی بر خلاف عصمت یا شخصیت اخلاقی آنان رسول خدا نداده است.
ایروانی, جواد و دلیری توندری, محمود . (1403). ریشهیابی علل اختلاف رفتاری پیامبران نسبت به درخواست یا رفع عذاب از کفار. آموزههای قرآنی, (), -. doi: 10.30513/qd.2025.6314.2422
MLA
ایروانی, جواد , و دلیری توندری, محمود . "ریشهیابی علل اختلاف رفتاری پیامبران نسبت به درخواست یا رفع عذاب از کفار", آموزههای قرآنی, , , 1403, -. doi: 10.30513/qd.2025.6314.2422
HARVARD
ایروانی, جواد, دلیری توندری, محمود. (1403). 'ریشهیابی علل اختلاف رفتاری پیامبران نسبت به درخواست یا رفع عذاب از کفار', آموزههای قرآنی, (), pp. -. doi: 10.30513/qd.2025.6314.2422
CHICAGO
جواد ایروانی و محمود دلیری توندری, "ریشهیابی علل اختلاف رفتاری پیامبران نسبت به درخواست یا رفع عذاب از کفار," آموزههای قرآنی, (1403): -, doi: 10.30513/qd.2025.6314.2422
VANCOUVER
ایروانی, جواد, دلیری توندری, محمود. ریشهیابی علل اختلاف رفتاری پیامبران نسبت به درخواست یا رفع عذاب از کفار. آموزههای قرآنی, 1403; (): -. doi: 10.30513/qd.2025.6314.2422