معناشناسی «فطرت» در قرآن کریم

نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

دانشیار، گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه اراک، اراک، ایران.

چکیده

معناشناسی، روش مناسبی برای تبین شبکۀ معنایی واژگان قرآنی و در نتیجه، فهم گفتمان قرآن کریم است از جمله مفاهیم قابل توجه در قرآن واژه فطرت است. از آن جا که قرآن کریم از واژه‌ها تعریف صریح و لغت‌نامه‌ای ارائه نمی‌دهد، برای دریافت معنای واژه نیاز است شبکه قالبی آن مورد توجه قرار گیرد تا از طریق ویژگی‌های مفهومی و استعمالی واژگان، مفهوم نهفته در واژه استخراج شود. در نوشتار حاضر با عنایت به نظریه معناشناسی قالب که به توصیف مفهوم در معناشناسی شناختی یاری می‌رساند، با تعیین عناصر سازنده و عناصر مرتبط شبکه قالبی فطرت در قرآن مشخص شد که فطرت دارای یک قالب معنایی مرکزی است که همان «تحولی است که مستلزم نقض حالت قبل باشد» و سایر قالب‌های معنایی چون شکافتن، آفرینش، ظاهر کردن و غیره در راستای ایجاد نظمی از همین نوع است. اما استعمال این واژه در دو باب «انفطار» و «تفطّر» معنای ضد نظم را دارد که از حالت آبادانی به حالت ویرانی تحول می‌یابد. همچنین مشخص شد هر چند آسمان‌ها و زمین نیز مفطور هستند، اما تعبیر فطرت فقط درباره انسان به صراحت قید شده است. از این رو دین منطبق با فطرت، مختص انسان می باشد که فصل ممیزه انسان و حیوان است. اموری چون به ودیعه نهادن، همگانی و فراگیر بودن، عدم تبدیل‌ و تغییر پذیری و منطبق بودن با دین الهی، قالبهای معنایی فطرتِ انسان در قرآن را شکل می‌دهند. در قالب معنایی فاطریّت هم مشخص شد که این واژه با مفاهیمی چون وحدانیّت، ولایت و رازقیّت تکمیل می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The semantics of »fitrah« in the Qur'an

نویسنده [English]

  • Fatemeh Dastranj
Associate professor, Department of Quranic and Hadith Sciences, Arak University, Arak, Iran.
چکیده [English]

Semantics is an appropriate method for clarifying the semantic network and understanding the discourse of the Quran. The “fitrah” is one of the noteworthy concepts in the Quran. Since the Qur'an does not provide an explicit dictionary definition of words, it is necessary to pay attention to its formal network in order to extract the meaning hidden in the word through the conceptual and usage characteristics of the words. In this article, with regard to the theory of schematic semantics, which aids in describing concepts in cognitive semantics, it was identified that “fitrah” has a central semantic schema defined as “a transformation that requires the negation of the previous state.” Other semantic schemas such as splitting, creation, manifestation, and so on contribute to establishing a similar system. The use of this word in the two contexts of “infitar” and “tafattur” carries a meaning of disorder, evolving from a state of construction to a state of destruction. It was also clarified that although the heavens and the earth are also created, the expression ‘fitrah’ is explicitly mentioned only in relation to humans. The religion that aligns with ‘fitrah’ is specific to humans, which serves as a distinguishing feature between humans and animals. Universality and comprehensive, the inability to be converted or changed, and being compatible with divine religion shape the semantic structure of human fitrah in the Quran. Within the semantic schema of “fateriyyat”, it was also identified that this word is complemented by concepts such as unity, guardianship, and sustenance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Semantic
  • fitrah
  • Quran