نقد آرا و ارزیابی روایات تفسیری ازدواج فرزندان آدم(ع) با عرضه بر قرآن

نوع مقاله : ترویجی

نویسنده

استادیار، گروه علوم قرآنی و حدیث، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، مشهد، ایران.

چکیده

روایت از جمله ابزارهای مهم تفسیری است. با این حال، غالب روایات تفسیری از ضعف سندی و اشکالات و تعارض محتوایی رنج می‌برند. عرضه روایات بر قرآن از شیوه‌های ارزیابی روایات تفسیری است. این تحقیق که به روش کتابخانه‌ای و شیوه توصیفی تحلیلی سامان یافته است، در قالب نمونه‌پژوهی، به ارزیابی روایات و آراء تفسیری در مسأله چالشی ازدواج فرزندان آدم (ع) با عرضه آن‌ها به آیات پرداخته است. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد روایات مستند دیدگاه مشهور مبنی بر ازدواج فرزندان آدم (ع) با یکدیگر، ضمن تعارض با روایات دیگر، با آیات قرآن نیز در تنافی است و ادعای هماهنگی با ظاهر آیه نخست سوره نساء مخدوش است. روایات دیدگاه دوم (ازدواج فرزندان آدم با جنیان و حوریان) با یکدیگر تنافی محتوایی داشته و استناد به آیات برای امکان یا وقوع ازدواج انسان با جن، نااستوار است. دیدگاه فاقد اشکال و قابل دفاع در این مسأله، ازدواج فرزندان آدم (ع) با انسان‌هایی از نسل‌های پیشین است که با آیات و روایاتی، همسویی دارد

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

نقد آراء و ارزیابی روایات تفسیری با عرضه بر قرآن؛ مطالعه موردی: روایات ازدواج فرزندان آدم (ع)

نویسنده [English]

  • رضا حق پناه
استادیار گروه علوم قرآنی و حدیث دانشگاه علوم اسلامی رضوی، مشهد، ایران
چکیده [English]

روایت از جمله ابزارهای مهم تفسیری است. با این حال، غالب روایات تفسیری از ضعف سندی و اشکالات و تعارض محتوایی رنج می‌برند. عرضه روایات بر قرآن از شیوه‌های ارزیابی روایات تفسیری است. این تحقیق که به روش کتابخانه‌ای و شیوه توصیفی تحلیلی سامان یافته است، در قالب نمونه‌پژوهی، به ارزیابی روایات و آراء تفسیری در مسأله چالشی ازدواج فرزندان آدم (ع) با عرضه آن‌ها به آیات پرداخته است. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد روایات مستند دیدگاه مشهور مبنی بر ازدواج فرزندان آدم (ع) با یکدیگر، ضمن تعارض با روایات دیگر، با آیات قرآن نیز در تنافی است و ادعای هماهنگی با ظاهر آیه نخست سوره نساء مخدوش است. روایات دیدگاه دوم (ازدواج فرزندان آدم با جنیان و حوریان) با یکدیگر تنافی محتوایی داشته و استناد به آیات برای امکان یا وقوع ازدواج انسان با جن، نااستوار است. دیدگاه فاقد اشکال و قابل دفاع در این مسأله، ازدواج فرزندان آدم (ع) با انسان‌هایی از نسل‌های پیشین است که با آیات و روایاتی، همسویی دارد

کلیدواژه‌ها [English]

  • روایات تفسیری
  • عرضه روایات بر قرآن
  • ازدواج فرزندان آدم (ع)