Allah to those become Muslims has promised to forgive them. But non-Muslims who notice God’s demand for Islam face extensive problems such as the opinion of Islam about their acts in the past. Islam has a definite principle which Muslims’ scholars have determined it and have entitled as the principle embracing Islam removes previous misdeeds “جَبّ”. But there have been presented problems to its evidences that they have made some Islamic scholars avoid to adduce it. Because the traditions which are based on from the point of sanad (chain of narrators) is weak and the Quranic evidences and the other reasons from the point of indication is debatable. In this note with descriptive-analytic method it has been tried to be extract the different evidences of this principle and to be criticized and examined in required cases. According to the research findings, the weakness of the sanad of hadith “جَبّ” compensates with other evidences. The Quranic evidences of this principle also specially the verse 38 of surah al-Anfal (Arabic: سورة الأنفال) contains the content of this principle and the manner of the holy prophet, the acts of the companions and the practice of the wise also are each of them an independent and authentic evidence for proving the authenticity of this principle.
ابن ابیالحدید معتزلی، عزالدین ابوحامد عبدالحمید بن هبةاللّٰه بن محمد بن محمد مدائنی،شرح نهج البلاغه، قم، کتابخانه آیةاللّٰه مرعشی نجفی، 1404 ق.
ابن ابیجمهور احسائی، محمد بن زینالدین علی بن ابراهیم، عوالی اللئالئ العزیزیة فی الاحادیث الدینیه، قم، دار سیدالشهداء للنشر، 1405 ق.
ابن اثیر جزری، مجدالدین ابوالسعادات مبارک بن ابیالکرم محمد بن محمد، النهایة فی غریب الحدیث و الاثر، قم، اسماعیلیان، 1364 ش.
ابن حنبل، ابوعبداللّٰه احمد بن محمد، مسند الامام احمد بن حنبل، بیروت، دار احیاء التراث العربی، 1414 ق.
ابن فارس، ابوالحسین احمد، معجم مقاییس اللغه، تحقیق عبدالسلام محمد هارون، قم، دفتر تبلیغات اسلامی، 1404 ق.
ابن منظور افریقی مصری، ابوالفضل جمالالدین محمد بن مکرم، لسان العرب، تحقیق جمالالدین میردامادی، چاپ سوم، بیروت، دار الفکر، 1414 ق.
ابوزید ثعالبی مالکی، عبدالرحمن بن محمد بن مخلوف، تفسیر الثعالبی المسمی بالجواهر الحسان فی تفسیر القرآن، تحقیق علی محمد معوض و عادل احمد عبدالموجود، بیروت، دار احیاء التراث العربی ـ مٶسسة التاریخ العربی، 1418 ق.
اردبیلی، احمد بن محمد، مجمع الفائدة و البرهان فی شرح ارشاد الاذهان الی احکام الایمان، قم، دفتر انتشارات اسلامی، 1403 ق.
انصاری، مرتضی بن محمدامین، کتاب الحج، قم، مجمع الفکر الاسلامی، 1425 ق.
جمعی از محققان، مأخذشناسی قواعد فقهی، قم، دفتر تبلیغات اسلامی، 1421 ق.
جمعی از نویسندگان، مجله فقه اهل بیت، قم، مؤسسه دائرةالمعارف فقه اسلامی بر مذهب اهل بیت ، بیتا.
Zanganeh Ebrahimi, A., Raeisian, G. R., & Esmaeilizadeh, A. (2022). The Analysis of the Evidences of the Principle “جَبّ” (Islam Effaces Previous Misdeeds) with Emphasis on Tafsir Tasnim. Quranic Doctrines, 19(36), 241-265. doi: 10.30513/qd.2022.2879.1600
MLA
Ali Zanganeh Ebrahimi; Gholam Reza Raeisian; Abbas Esmaeilizadeh. "The Analysis of the Evidences of the Principle “جَبّ” (Islam Effaces Previous Misdeeds) with Emphasis on Tafsir Tasnim". Quranic Doctrines, 19, 36, 2022, 241-265. doi: 10.30513/qd.2022.2879.1600
HARVARD
Zanganeh Ebrahimi, A., Raeisian, G. R., Esmaeilizadeh, A. (2022). 'The Analysis of the Evidences of the Principle “جَبّ” (Islam Effaces Previous Misdeeds) with Emphasis on Tafsir Tasnim', Quranic Doctrines, 19(36), pp. 241-265. doi: 10.30513/qd.2022.2879.1600
VANCOUVER
Zanganeh Ebrahimi, A., Raeisian, G. R., Esmaeilizadeh, A. The Analysis of the Evidences of the Principle “جَبّ” (Islam Effaces Previous Misdeeds) with Emphasis on Tafsir Tasnim. Quranic Doctrines, 2022; 19(36): 241-265. doi: 10.30513/qd.2022.2879.1600