دانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های قرآنی2251-9378183320210321A Study on the Concept of Emotion in the Verses of the Holy Quran and Its Relationship with Growthپژوهشی بر مفهوم هیجان در آیات قرآن کریم و رابطه آن با رشد332131610.30513/qd.2021.1316FAجمیلهعلم الهدیدانشیار دانشگاه شهید بهشتیفاطمههدائیطلبه سطح 2 حوزه علمیه قدسیه بهشهرعاتکهقاسم زادهدکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه مازندرانJournal Article20210414The purpose of this study is to understand the concept of emotion and its relationship with growth and to present a conceptual model of the path of emotion according to the verses of the Holy Quran, Tafsir al-Mizan (exegesis of the Quran, the balance in Interpretation of Quran) and the principles of transcendent theosophy. The method of this research is conceptual analysis. Findings show that the human heart is a place of emotion and cruelty of the heart can be effective in not receiving emotions and perceptions of the meanings of truth. Also, some emotions are related to the position of perception and non - adults to the position of expression and action. Some types of emotion are the same between adults and others, while some emotions are specific to a specific group of people. According to verses and exegesis, the intensity of emotion according to the type of emotion in some cases is a sign of maturity and in others it is a sign of lack of maturity. Also, emotions are one of the factors of self-preservation and in Islamic teachings, self-preservation is related to worldly and otherworldly life. It seems that in the field of expression and control of emotion, in addition to both conscious and unconscious forms, a third form is conceivable that God invests (imparts) or controls emotion to a person through reaching a position of faith and piety (righteousness, God-fearing) and the like. On the other hand, it inflicts some negative emotions on the infidels (kuffār) and polytheists, which is in fact the result of their disbelief and polytheism.هدف این پژوهش، شناخت مفهوم هیجان و ارتباط آن با رشد و ارائه الگوی مفهومی از مسیر هیجان با توجه به آیات قرآن کریم، تفسیر المیزان و اصول حکمت متعالیه است. روش این پژوهش، تحلیل مفهومی است. یافتهها نشان میدهد که قلب آدمی جایگاه هیجان است و قساوت قلب میتواند در عدم دریافت عواطف و ادراک معانی حق مؤثر باشد. همچنین برخی از هیجانها مربوط به مقام ادراک و بعضی در مقام اظهار و عمل بروز مییابند. برخی از انواع هیجان میان افراد رشدیافته و غیر آن یکسان هستند؛ در حالی که برخی از هیجانها تنها به گروه خاصی از افراد اختصاص دارند. بنا بر آیات و تفاسیر، شدت هیجان با توجه به نوع هیجان، در پارهای از موارد نشانه رشدیافتگی، و در پارهای دیگر نشانه عدم رشدیافتگی است. همچنین هیجانها از عوامل حفظ نفس هستند و در تعالیم اسلامی، حفظ نفس مربوط به حیات دنیوی و اخروی است. به نظر میرسد در زمینه بروز و کنترل هیجان علاوه بر دو صورت هوشیار و ناهوشیار، صورت سومی نیز قابل تصور است که خداوند به واسطه رسیدن فرد به مقام ایمان و تقوا و مانند آن، هیجانی را به فرد افاضه و یا در او کنترل مینماید و در مقابل، برخی هیجانات منفی را بر کفار و مشرکان وارد مینماید که در حقیقت، نتیجه کفر و شرکی است که ورزیدهاند.دانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های قرآنی2251-9378183320210321A Comparative Analytical Study of Leadership and Its Conditions in Two Exegesis (Tafsir) of “al-Muneer” and “Min Waḥy al-Qur'an”بررسی تطبیقی تحلیلی رهبری و شروط آن در دو تفسیر «المنیر» و «من وحی القرآن»3355118010.30513/qd.2021.1456.1310FAناصرمعروفدانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه علوم اسلامی رضویمحمدمیرزاییدانشگاه علوم اسلامی رضویحسنخرقانیدانشگاه علوم اسلامی رضوی0009-0006-5824-5029Journal Article20200827Leadership in any society leads the society towards certain goals and draws a roadmap and designs intellectual and practical rules based on the desired (ideal) school. In the school of Islam, whose thoughts and teachings are based on the Qur'anic revelation and the prophetic tradition, leadership is the intellectual and practical authority and the objective embodiment of Islamic thoughts and teachings, and its director and promoter. Hence, it is an inevitable necessity, and on the other hand, because the orders issued by him are obligatory on every obligee (mukallaf, obligator), it demands different characteristics from other leaders. Since the age of messengerhood (mission), the issue of leadership has been constantly debated. On the other hand, each of them has exegeted the verses of the Qur'an according to their tendency and ability. This article, which is based on library sources and compares and analyzes the two interpretations of “Al-Muneer” and “Min Waḥy al-Qur'an” on the subject of leadership and its conditions, is a new subject that has not been found before. The political and jurisprudential foundations of these two Tafsirs (exegesis) are different and the conditions of leadership are different for each of them. The result of this descriptive study between the two interpretations shows that one emphasizes the reality of Sharia and the other the legitimacy of the current situation.رهبری در هر جامعهای، سکّاندار هدایت جامعه به سوی اهداف معین و ترسیمکننده نقشه راه و طراح قواعد فکری و عملی بر مبنای مکتب مطلوب است. در مکتب اسلام که اندیشهها و آموزههای آن بر مبنای وحی قرآنی و سنت نبوی است، رهبری، مرجعیت فکری و عملی و تجسم عینی افکار و آموزههای اسلامی و مدیر و مروج آن است؛ از این رو، ضرورتی اجتنابناپذیر است و از سویی چون دستورات صادره از سوی وی بر هر مکلّفی واجب است، ویژگیهایی متفاوت با دیگر پیشوایان میطلبد. پس از عصر رسالت نیز موضوع رهبری پیوسته مورد بحث و مجادله بوده است. این مقاله که تا پیش از این، نگاشتهای پیرامون موضوع آن سامان نیافته، به تطبیق و تحلیل دو تفسیر المنیر و من وحی القرآن در موضوع رهبری و شرایط آن پرداخته است. مبانی سیاسی و فقهی این دو تفسیر متفاوت است، ولی شروطی که دو مفسر ذکر کردهاند شرطهایی اصلی و اساسی هستند که بر کمال شخصیت رهبر دلالت دارند و هر دو بر آن متفق هستند. البته در مورد شرط اجتهاد، زحیلی معتقد است که اهل حل و عقد مسؤول همه تصمیمها هستند و اجتهاد جمعی را بهتر میداند.دانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های قرآنی2251-9378183320210321Qur'anic View on the Concept of “Economic Security” and Drawing the Pathology System and Providing Itنگرشی قرآنی به مفهوم «امنیت اقتصادی» و ترسیم نظام آسیبشناسی و تأمین آن5787117610.30513/qd.2021.1176FAسید ابوذرحسینیدانشجوی دکتری علوم قرآنی و حدیث دانشگاه علوم اسلامی رضویجوادایروانیدانشیار گروه علوم قرآنی و حدیث دانشگاه علوم اسلامی رضویمرتضیمرتضوی کاخکیاستادیار گروه اقتصاد دانشگاه علوم اسلامی رضویJournal Article20200228Economic security is an important issue and a daily concern of people in society, and its effective role in life is common knowledge. However, due to the great controversy over the concept of “economic security”, this research has provided a Qur'anic reintroduction of this concept and in this way, by examining the uses of the words “safe” and “intention” and their derivatives in the Qur'an, and considering the revelation and non-perversion of the words of the Qur'an and the authority of the appearances of the Qur'an, as well as believing in the arrangement and wise use of its words, a new look at this has given an important economic concept, in order to finally provide a systematic, coherent and efficient structure of harms and a revelatory economic security approach centered on God Almighty. The research findings indicate that from the perspective of the Holy Quran, the definition of “economic security” is in line with some existing definitions, but also emphasizes the feeling of confidence in relative capacity, based on the wise management of a balanced, purposeful and resistant livelihood. In addition, the main approach of revelatory teachings to provide methodical economic security, with special attention to the factors and contexts in the three sections of beliefs, cultures and harm prevention behaviors is drawn.امنیت اقتصادی از مسائل مهم و دغدغه روزمرۀ افراد جامعه است و نقش مؤثر آن در زندگی بر کسی پوشیده نیست. اما به دلیل مناقشۀ فراوان در مفهوم «امنیت اقتصادی»، این پژوهش بازتعریقی قرآنی از این مفهوم ارائه داده است؛ به این ترتیب که با بررسی استعمالات واژگان «امن» و «قصد» و مشتقات آنها در قرآن، و با لحاظ نمودن وحیانی و غیر محرف بودن الفاظ قرآن و حجیت ظواهر قرآن و نیز باور به چینش و کاربرد حکیمانه الفاظ آن، نگاهی نو به این مفهوم مهم اقتصادی انداخته است تا در نهایت، ساختاری نظاممند و منسجم و کارآمد از آسیبها و رویکرد تأمین امنیت اقتصادی وحیانی با محوریت خداوند متعال ارائه دهد.
یافتههای تحقیق حاکی از آن است که از منظر قرآن کریم، تعریف «امنیت اقتصادی» همسو با برخی تعاریف موجود، بلکه بر احساس اطمینان به ظرفیت برخورداری نسبی، بر مبنای تدبیر حکیمانه معیشت متعادل و هدفمند و مقاوم تأکید دارد. افزون بر این، رویکرد عمده تعالیم وحیانی برای تأمین روشمند امنیت اقتصادی، با توجه ویژه به عوامل و زمینهها در سه بخش باورها، فرهنگها و رفتارهای پیشگیرانه از آسیبها ترسیم میشود.دانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های قرآنی2251-9378183320210321The Structure and Results of the Conceptual Metaphor of Heaven in the Holy Quranساختار و نتایج استعاره مفهومی بهشت در قرآن کریم89112131710.30513/qd.2021.1317FAسیدابوالقاسمحسینی ژرفاعضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب0000-0001-8828-8747Journal Article20210414One of the topics that has always been at the center of Qur'anic rhetorical discussions has been metaphor and its effect on the language of the Qur'an. With the advent of cognitive sciences and the introduction of the conceptual metaphor theory by George Lakoff, these studies have evolved and methods have been proposed to better understand the texts in the light of this theory. The purpose of this research, which has been done by descriptive-analytical method and with qualitative analysis, is to examine the evidence of conceptual metaphors in the Qur'an and its results in conceptualizing the audience of this Divine book. For this purpose, the concept of paradise has been selected as a case study and then its conceptual metaphors in the extent of verses related to paradise have been studied and finally a structure of them has been presented. Evidence of this type of metaphor has also been presented in the narrations of the infallible leaders. It is precisely in this structure that it is determined by what paradise is conceptualized and how it is rooted in our daily experiences of life.یکی از موضوعاتی که همواره در کانون مباحث بلاغی قرآنپژوهان قرار داشته، استعاره و چگونگی تأثیر آن در زبان قرآن بوده است. با ظهور علومِ شناختی و پس از معرفی نظریه استعاره مفهومی از جانب جرج لیکاف، این مطالعات دچار تحول گشته و روشهایی برای درک بهتر متون در پرتو این نظریه ارائه شده است.
هدف پژوهش حاضر که به روش توصیفی ـ تحلیلی و با تجزیه و تحلیل کیفی انجام شده است، بررسی شواهدی از استعارههای مفهومی در قرآن و نتایج حاصل از آن در مفهومسازی برای مخاطبان این کتاب آسمانی میباشد. بدینمنظور، مفهوم بهشت به عنوان مورد مطالعه انتخاب و سپس به بررسی استعارههای مفهومی آن در دامنه آیات مرتبط با بهشت پرداخته شده و در نهایت ساختاری از آنها ارائه گردیده است. همچنین شواهدی از این نوع استعاره در روایات پیشوایان معصوم(علیهم السلام) ارائه شده است. با دقت در ساختار مذکور مشخص میشود که بهشت توسط چه مواردی مفهومسازی شده و چگونه در تجربیات روزمره ما از زندگی ریشه دارد.دانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های قرآنی2251-9378183320210321Critique and Analysis of Views in the Verse «لَتَرْکَبُنَّ طَبَقًا عَنْ طَبَقٍ» (That Ye Shall Journey on from Plane to Plane) and Its Understanding Based on Polysemy Theoryنقد و تحلیل دیدگاهها در آیه «لَتَرْکَبُنَّ طَبَقًا عَنْ طَبَقٍ» و فهم آن بر پایه تئوری چندمعنایی113137131810.30513/qd.2021.1318FAلیلاعلیخانیدانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث
دانشگاه میبداحمدزارع زردینیدانشیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشکده الهیات، دانشگاه میبد، میبد، ایرانمحمدحسینبرومنددانشیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشکده الهیات، دانشگاه یزد، یزد، ایرانامیرجودویدانشیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشکده الهیات، دانشگاه یزد، یزد، ایرانJournal Article20210414The nineteenth verse of Sūrah al-Inshiqāq, in which the commentators have expressed different views and sometimes called it concise, has several meanings. The meaning of polysemy in the verse is not in the sense of ambiguity of meaning that occurs without the intention of the speaker in the word; Rather, it indicates the power and wisdom of God in choosing words and combinations that express several meanings at the same time and all meanings are also His purpose. The present study, which is written with a critical-analytical method, first explains the views of the commentators and after a brief review of the views, examines the polysemy hypothesis in the verse. The contexts and factors affecting the occurrence of this issue in the verse under discussion are: polysemy of the morpheme and words of the verse, multiplicity of readings, syntactic structure of the sentence and the linguistic context of the surah or method. The aspects of the meanings that can be enumerated for the verse are: 1- following the predecessors and the occurrence of divine precedents (practice, approved) among the audience of the Qur'an, 2- Generation transformation, 3- Entering the resurrection desert, 4- Entering among the previous Ummah (followers) in hell, 5- Human ascent to heaven, 6- The Ascension of Prophet Muhammad (PBUH). Due to the non-conflict between the mentioned meanings with each other, with the totality of the text and the axiomatic (certain) religious teachings, all of them can be accepted as various meanings of the verse and the possible meaning of God Almighty.<em>آیه نوزدهم سوره انشقاق که مفسران در تفسیر آن دیدگاههای مختلفی را مطرح کرده و گاهی آن را مجمل خواندهاند، از چندمعنایی برخوردار است. منظور از چندمعنایی در آیه، نه به مفهوم ابهام معنایی است که بدون قصد گوینده در کلام رخ میدهد، بلکه حاکی از قدرت و حکمت خداوند در گزینش واژهها و ترکیبهایی است که همزمان بیانگر چند معنا بوده و همه معانی، مقصود او نیز باشد.</em><br /> تحقیق حاضر که با روش انتقادی تحلیلی نگاشته شده، ابتدا دیدگاه مفسران را تبیین نموده و پس از بررسی اجمالی دیدگاهها به بررسی فرضیه چندمعنایی در آیه میپردازد. زمینهها و عوامل مٶثر بر رخداد این مسئله در آیه مورد بحث عبارتاند از: چندمعنایی تکواژ و واژگان آیه، تعدد قرائات، ساختار نحوی جمله و بافت زبانی سوره یا سیاق کلام. وجوه معانی که میتوان برای آیه برشمرد، عبارتاند از: 1ـ تبعیت از پیشینیان و رخداد سنن الهی در میان مخاطبان قرآن، 2ـ تبدیل نسلها، 3ـ ورود به صحرای محشر، 4ـ ورود به دوزخ در بین امم پیشین، 5ـ صعود انسانها به آسمان، 6 ـ معراج حضرت محمد(ص). با توجه به عدم تعارض میان معانی مذکور با یکدیگر، با کلیت متن و معارف مسلم دینی میتوان همه آنها را به عنوان معانی متعدد آیه و مراد احتمالی خداوند متعال پذیرفت.دانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های قرآنی2251-9378183320210321An Introduction to Some of the Most Important Qur'anic Researching Methods of Orientalists (Emphasis on the United States)درآمدی بر برخی از مهمترین روشهای قرآنپژوهیِ مستشرقان (با تأکید بر حوزه ایالات متحده آمریکا)139161131910.30513/qd.2021.1319FAسید حسینعلویدانشجوی دکتری قرآن و مستشرقان جامعة المصطفی العالمیة0000-0002-1433-2538محمدجواداسکندرلودانشیار جامعة المصطفی العالمیةمحمدحسنزمانیاستادیار جامعة المصطفی العالمیةJournal Article20210414The study of the methods used by non-Muslim Quran researchers or so-called Quran researcher orientalists is one of the latest topics of interest in Quranic studies. In this research, an attempt has been made to discover, explain and analyze some of the most important methods of Orientalist Qur'anic research, albeit briefly. Orientalist methods of Qur'anic research, while being influenced by the common intellectual-scientific paradigms in the West and biblical criticism, are diverse, the most important of which are the method of textual criticism and the method of literary criticism is intended. The result is that these methods often have the same Testamentary view, regardless of the essential differences and context of the revelatory Qur'an with the texts of the distorted Testaments and they have imposed methods compatible with the material (physical) and specific worldviews of human texts.بررسی روشهای مورد استفادۀ قرآنپژوهان غیر مسلمان یا به اصطلاح مستشرقانِ قرآنپژوه، از جدیدترین موضوعات درخور توجه در مطالعات قرآنی است. در این تحقیق تلاش شده تا برخی از مهمترین روشهای قرآنپژوهی مستشرقان، هرچند به صورت مختصر، کشف، تبیین و تحلیل شود. روشهای قرآنپژوهی مستشرقان، ضمن تأثیرپذیری از پارادایمهای فکری ـ علمیِ رایج در غرب و نقد کتاب مقدس، متنوع است که مهمترین آنها، یعنی روش نقد متنی و روش نقد ادبی، از زیر روشهای نقد تاریخی به معنای عام آن، روش نقد پدیدارشناسانه و روش نقد تطبیقی مدّنظر این تحقیق است. برونداد آن نیز این بوده که این روشها غالباً همان نگاه عهدینی را بدون توجه به تفاوتهای ماهوی و زمینهای قرآنِ وحیانی با متون عهدینِ تحریفشده، به قرآن کریم داشتهاند و قرآن را به مثابۀ متنی بشری تلقی کرده و روشهای سازگار با جهانبینی مادی و خاصِ متون بشری را بر آن تحمیل کردهاند.دانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های قرآنی2251-9378183320210321A Comparative Research of “Making Hear and Hearing of Death” in the Interpretations of the Two Sectsبررسی تطبیقی «اِسماع و سماع موتی» در تفاسیر فریقین163187132010.30513/qd.2021.1320FAسیدضیاءالدینعلیانسبدانشیار گروه قرآن و حدیث دانشگاه حضرت معصومه(س)، قم، ایرانصمدبهروزاستادیار گروه معارف اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه تبریزنسرینرنجبریفارغالتحصیل حوزه علمیه خواهران تبریزJournal Article20210414In this study, Quranic verses that indicate “non-hearing of the dead” have been examined from the perspective of Shiite and Sunni commentators to determine the correct view in this regard from the beginning of Islam until now and to clarify when the deviant views has entered the beliefs of Muslims. This study, using the library method and examining the Qur'anic verses argued by the deniers of the hearing power of the dead and the Shiite and Sunni interpretations, has come to the conclusion that the words “death” and “hearing” have different meanings and in the verses in question, “Death” means the death of the heart and the intellectual faculty, and the word “hearing” does not mean sensory hearing, but means understanding, and these verses refer to the lack of understanding of the divine revelations by those whose hearts are dead. The result of the research is that until the seventh century, no commentator claimed not to hear about the dead, and this idea, after that and after the promotion and popularization of Ibn Taymiyyah's ideas, entered to Islamic issues and is not a real Islamic belief and if there is a meaning in the verse, the phrase “not hearing” does not mean “not hearing” of the dead, but it will indicate the inability of the caller of the dead to hear and making hear them, and there is no connection (concomitant) between the inability of hearing and the inability to hear the dead.در این پژوهش، آیات قرآنی که دلالت بر «عدم اِسماع اموات» دارد، از دیدگاه مفسران شیعه و اهل سنت مورد بررسی قرار گرفته تا دیدگاه صحیح در این خصوص از صدر اسلام تا به حال مشخص شود و روشن گردد که دیدگاههای انحرافی از چه زمانی به اعتقادات مسلمانان وارد شده است. این پژوهش با استفاده از روش کتابخانهای و با بررسی آیات قرآنیِ مورد استدلال منکران قدرت شنیداری مردگان و تفاسیر شیعه و اهل سنت به این نتیجه رسیده که واژه «موت» و «سمع» دارای معانی مختلفی بوده و در آیات مورد نظر، «موت» به معنای مرگ قلب و نیروی عاقله بوده و واژه «سمع» نه به معنای شنیدن حسی، بلکه به معنای فهم و درک میباشد و این آیات اشاره دارد به عدم فهم و درک آیات الهی توسط کسانی که دل آنها مرده است. حاصل پژوهش این است که تا قرن هفتم، هیچ مفسری ادعای عدم شنیدن مردگان را نکرده و این اندیشه، بعد از آن و پس از ترویج و اشتهار تفکرات ابن تیمیه به مباحث اسلامی راه پیدا کرده و یک باور اصیل اسلامی نیست و بر فرض که چنین دلالتی در آیه باشد، صیغه «لا تسمع» بر عدم شنیدن مردگان دلالتی ندارد، بلکه بر عدم قدرت صدازنندۀ مردگان بر اِسماع و شنواندن آنان دلالت خواهد کرد و هیچ ملازمهای بین عدم قدرت اِسماع با عدم توان سماع مردگان وجود ندارد.دانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های قرآنی2251-9378183320210321Analysis of the Proposal to Build a “Base” and a “Mosque” on the Companions of the Cave from the Point of View of the Two Sects (And Its Connection with the Issue of Building the Tombs of the Righteous and the Issue of Pilgrimage)تحلیل پیشنهاد ساخت «بنا» و «مسجد» بر اصحاب کهف از دیدگاه فریقین (و ارتباط آن با مسئله ساخت قبور صالحان و مسئله زیارت)189214132110.30513/qd.2021.1321FAزهرهاخوان مقدمدانشیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم0000-0003-0591-4445مجیدزیدی جودکیدکتری علوم قرآن و حدیث. دانشگاه اراکJournal Article20210414In the new era, comparative inter-religious research is being conducted mainly in the Shiite field with the aim of examining the views of the sects and criticizing and evaluating them. In this regard, this article examines the twenty-first verse of Surah Al-Kahf, about which the views of the commentators of the two sects, as well as the interpretive narrations of the Ahl al-Bayt, the Companions (aṣ-ṣaḥābah) and the Followers (tābi‘īn), are different. In this way, the opinions of the commentators of the Companions (aṣ-ṣaḥābah) and Followers (tābi‘īn) on the one hand and the narrations of the Ahl al-Bayt on the other hand are reported, then their opinions are evaluated by applying the opinions of the Shiite and Sunni commentators. Through this comparative study, it was obtained that the proposal to build a mosque for the companions of the cave was not made by heretics and polytheists, but by the monotheists. Among the reasons that were used to confirm this theory, we can mention the method of the verse, the method and the main pillar of the surah and other verses including “base”, as well as the silence of the Qur'an against this proposal. On the other hand, the doubts raised by the Sunnis about this theory have been answered.در عصر جدید، پژوهشهای تطبیقی بین مذهبی عمدتاً در حوزه شیعی با هدف بررسی دیدگاههای فریقین و نقد و ارزیابی آنها در حال انجام است. در همین راستا، این نوشتار به بررسی آیه بیست و یکم سوره کهف که دیدگاههای مفسران فریقین و همچنین روایات تفسیری اهل بیت، صحابه و تابعان دربارۀ آن متفاوت بوده، پرداخته است. بدینصورت که نظرات مفسران صحابه و تابعان از یکسو و روایات اهل بیت از دیگرسو گزارش شده و سپس با تطبیق نظرات مفسران شیعه و اهل سنت، آرای آنان ارزیابی گردیده است. از رهگذر این بررسی تطبیقی، حاصل شد که پیشنهاد ساخت مسجد بر اصحاب کهف، از سوی بدعتگذاران و مشرکان نبوده، بلکه از طرف موحدان بوده است. از دلایلی که برای تأیید این نظریه از آن بهره گرفته شد، میتوان به سیاق آیه، سیاق و محور اصلی سوره و آیات دیگر مشتمل بر «بنا»، و نیز سکوت قرآن در برابر این پیشنهاد اشاره کرد. از سوی دیگر به شبهاتی که از سوی اهل سنت به این نظریه وارد شده، پاسخ داده شده است.دانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های قرآنی2251-9378183320210321The Extent of the Authoritativeness of the Source Intellect in the Exegesis of the Qur'an with Emphasis on the Interpretation of the Manahej al-Bayanقلمرو حجیت عقل منبع در تفسیر قرآن با تأکید بر تفسیر مناهج البیان215240132210.30513/qd.2021.1322FAمحمدهادیقهاری کرمانیگروه معارف اسلامی دانشکده حقوق و الهیات دانشگاه شهید باهنر کرمانJournal Article20210414There is disagreement among the defenders of ijtihad exegesis about the scope of the authority of reason in the exegesis of the Qur'an. For example, there is a difference between the commentators of the school of separation (Tafkik school) and their opponents in this regard. The school of separation refers to the epistemological system that insists on the separation of the Qur'an, argument and mysticism (scriptural, intellect and intuitive knowledge), and believes that these are three ways and sources of knowledge whose products have nothing to do with each other and the data of each of these knowledge sources should not be used to understand and interpret the data of the other two sources. In this article, we have explained the views of Ayatollah (Romanized: āyatollāh) Maleki Miyanaji in the exegesis (Tafsir) of Manahej al-Bayan, as one of the defenders of the school of separation (Tafkik school) in the field of the authority of the source intellect in the exegesis of revelation. First, the meaning of intellect and its types (source intellect and Mesbah intellect) became clear, and based on that, the ijtihad exegesis of the Qur'an was divided into three types: scripturalist, intellectualist and intuitionist, and considering that Mesbah intellect and intuition was specifically (particularly, particularization) out of the title of the article, so we continued the discussion on the extent of source intellect and examined the types of intellectualist (rationalist) ijtihad exegesis, namely rational axioms, intellectual proofs (rational arguments), theological, philosophical and scientific fundamentals and perceptions of practical intellect in the Manahej al-Bayan. It was concluded that, apart from philosophical and scientific principles, other types of intellectualist (rationalist) ijtihad interpretation have been proposed in the exegesis (Tafsir) of Manahj al-Bayan; Therefore, from the point of view of Ayatollah Maleki, the extent of the authority of the source intellect in the exegesis of the Qur'an includes all the mentioned types, except for philosophical and scientific fundamentals. The research method in this research is descriptive analysis.<em>در بین مدافعان تفسیر اجتهادی در مورد حیطه و دایره حجیت عقل در تفسیر قرآن، اختلافنظر وجود دارد؛ از جمله، اختلافی که بین مفسران وابسته به مکتب تفکیک و مخالفان آنها در این زمینه وجود دارد. مکتب تفکیک به دستگاه معرفتی اطلاق میشود که بر تفکیک و جداسازی قرآن، برهان و عرفان (نقل، عقل و کشف) اصرار دارد و معتقد است که اینها سه راه و منبع کسب معرفتاند که محصولات آنها هیچ ارتباطی با یکدیگر نداشته و نباید از دادههای هر یک از این منابع معرفتزا، برای فهم و تفسیر دادههای دو منبع دیگر بهره جست.</em>
در این مقاله به تبیین دیدگاههای آیةاللّٰه ملکی میانجی در تفسیر مناهج البیان به عنوان یکی از مدافعان مکتب تفکیک در زمینه قلمرو حجیت عقل منبع در تفسیر وحی پرداختهایم. ابتدا مراد از عقل و گونههای آن (عقل منبع و عقل مصباح) روشن گردید و بر اساس آن، تفسیر اجتهادی قرآن به سه گونۀ نقلگرا، عقلگرا و کشفگرا تقسیمبندی شد و با عنایت به اینکه عقل مصباح و کشف و شهود، تخصصاً از عنوان مقاله خارج بود، لذا بحث را در مورد قلمرو عقل منبع ادامه داده و به بررسی گونههای تفسیر اجتهادی عقلگرا یعنی بدیهیات عقلی، برهانهای عقلی، مبانی کلامی، فلسفی و علمی و ادراکات عقل عملی در مناهج البیان پرداختیم. نتیجه آن شد که غیر از مبانی فلسفی و علمی، سایر گونههای تفسیر اجتهادی عقلگرا در تفسیر مناهج البیان مطرح شده است. بنابراین از دیدگاه آیةاللّٰه ملکی قلمرو حجیت عقل منبع در تفسیر قرآن، شامل همه گونههای یادشده، غیر از مبانی فلسفی و علمی میباشد. روش تحقیق در این پژوهش، تحلیلی توصیفی است.دانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های قرآنی2251-9378183320210321Critical Study of Ayatollah Ma'refat's View on Mystical Exegesisبررسی انتقادی دیدگاه آیةاللّٰه معرفت پیرامون تفسیر عرفانی241262132310.30513/qd.2021.1323FAرسولمزرئیدانشآموخته سطح 4 حوزه علمیهJournal Article20210414Scholars of the Qur'anic sciences have proposed various views on mystical interpretation. Among these thinkers is Muhammad Hadi Ma'refat. In his opinion, the documentaries (dependent) of the commentaries of the people of cognition are personal tastes and their interpretations are from the category of exegesis by opinion. Also, the meaning of the word interior which is mentioned in the narrations is a non-evident per nexum indication and also mystical interpretations are related to the association of meanings. In the present article, after collecting the data by library method, his view on mystical and esoteric exegesis has been evaluated analytically and it has been concluded that: Firstly, part of the mystics' interpretations is to express the esoteric meanings of the Qur'an and they exegete the verses and they have used common methods of understanding the text. Secondly, the exegesis of the Qur'an is not non-evident per nexum indication, but often means the inner meaning of the word of revelation and sometimes means adaptation. Thirdly, mystical exegesis is not about the association of meanings, but are references and subtleties that have entered the hearts of the people of cognition after the esoteric (internal) recitation of the Qur'an and is considered as new understanding, and in most cases there was no mental background around it to be considered with the association of meanings.<em>اندیشمندان علوم قرآنی، دیدگاههای گوناگونی در باب تفسیر عرفانی مطرح کردهاند. از جملۀ این اندیشمندان محمدهادی معرفت میباشد. به نظر او، مستند تفاسیر اهل معرفت، ذوق و سلیقه شخصی بوده و تفاسیر آنان از مقوله تفسیر به رأی است. همچنین منظور از واژه بطن که در روایات آمده، دلالت التزامی غیر بیّن کلام است و نیز تفاسیر عرفانی از باب تداعی معانی هستند.</em>
در مقاله پیش رو، پس از گردآوری دادهها به روش کتابخانهای، این دیدگاه وی پیرامون تأویل و تفسیر عرفانی به روش تحلیلی مورد ارزیابی قرار گرفته و این نتیجه حاصل شده که: اولاً بخشی از تفاسیر عرفا بیان معانی باطنی قرآن است و آنان در تفسیر و تأویل آیات از روشهای متداول فهم متن بهره بردهاند. ثانیاً تأویل قرآن از باب دلالت التزامی غیر بیّن نیست، بلکه غالباً به معنای باطن کلام وحی و گاهی جری و تطبیق است. ثالثاً تفاسیر عرفانی از باب تداعی معانی نیست، بلکه اشارات و لطایفی است که پس از تلاوت باطنی قرآن بر قلوب اهل معرفت وارد شده و فهم نو و جدید محسوب میشود و در بیشتر موارد، هیچ پیشزمینه ذهنی پیرامون آن وجود نداشته تا از باب تداعی معانی به شمار آید.دانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های قرآنی2251-9378183320210321Validation of the Theory of Cognitive Psychology Inimitability of the Qur'an with Emphasis on the Views of Amin al-Khouliاعتبارسنجی نظریه اعجاز روانشناختی قرآن با تأکید بر آراء امین خولی263282132410.30513/qd.2021.1324FAسید محمودطیبحسینیدانشیار گروه قرآن پژوهی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاهسیدابراهیممرتضویدکتری علوم قرآن و حدیثJournal Article20210414“The inimitability of the Qur'an” is one of the topics considered by the masters of the sciences of the Qur'an and one of the theories that have been proposed in this regard is the theory of “the inimitability of cognitive psychology”. The present article, which is a type of library research, examines the cognitive psychology inimitability of the Qur'an in a descriptive-analytical manner, from the perspective of Amin al-Khouli, the Egyptian writer. As a result, from Al-Khouli's point of view, cognitive psychology inimitability is one of the aspects of the literary inimitability-expressive of the Qur'an and what it means is that the Qur'an, with the aim of developing man and reforming society, in its invitation, considers the hidden angles of the human soul and the deep knowledge of the Qur'an from these angles -which is also confirmed by the modern scientific statements of the human psyche- is a sign of the divinity of the Qur'an and its miracles. However, Khouli's theory faces several drawbacks and ambiguities; First, the premise he has laid down for his theory is -in some dimensions and components- incompatible with each other; Second, the foundations of his view contradict some of the necessities of religion; Third, he has not explained some of the key concepts of his theory, and fourth, the evidence for his theory is quantitatively and qualitatively incomplete.«اعجاز قرآن» از مباحث مورد اعتنای اساطین علوم قرآن بوده و یکی از نظریاتی که در این باره مطرح کردهاند، نظریه «اعجاز روانشناختی» است. جستار پیش رو که از نوع تحقیقات کتابخانهای است، اعجاز روانشناختی قرآن را با روشی توصیفی ـ تحلیلی، از منظر «امین خولی» محقق معاصر مصری، بررسی کرده است. نتیجه آنکه از نگاه خولی، اعجاز روانشناختی، یکی از وجوه اعجاز ادبی ـ بیانی قرآن محسوب میشود و مراد از آن، این است که قرآن با هدفِ پرورش انسان و اصلاح جامعه، در دعوت خویش زوایای پنهان نفس آدمی را مدّنظر داشته و شناخت عمیق قرآن از این زوایا ـکه گزارههای علمی روز از روان انسان نیز آن را تأیید میکنندـ نشان از الهی بودن قرآن و اعجاز آن دارد. با این حال، نظریه خولی با چند اشکال و ابهام مواجه است: نخست آنکه مقدماتی که برای نظریه خود پیریزی کرده است، در برخی ابعاد و اجزاء با یکدیگر سازگاری ندارند؛ دوم آنکه مبانی دیدگاه وی با برخی از ضروریات دین منافات دارد؛ سوم آنکه وی برخی از مفاهیم کلیدی نظریه خود را تبیین نکرده است؛ و چهارم آنکه شواهد نظریهاش از بُعد کمّی و کیفی ناتمام است.دانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های قرآنی2251-9378183320210321Coordinates of Contemporary Exegesis in Contemporary Sequential Exegesisمختصات تفسیر عصری در تفاسیر ترتیبی معاصر283308125310.30513/qd.2021.1253FAپریوشحسینپوردانشجوی دکتری گروه الهیات و معارف اسلامی، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران.سعیدعباسینیااستادیار گروه الهیات و معارف اسلامی، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایرانسیدحسامالدینحسینیاستادیار گروه الهیات و معارف اسلامی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایرانJournal Article20210221Contemporary interpretation is one of the most important interpretive approaches, the origin of which is to present the messages of the Qur'an in accordance with the requirements of the time and the needs of the day. One of the issues that seems necessary to address is the study of its coordinates in various interpretive formats; examining the coordinates of modern exegesis in a specific format or interpretations of a specific period of time, as it can be useful in understanding the nature of this approach, to know the position, role and effectiveness of this approach in that interpretive format is also effective. Despite the importance of addressing this issue and the important place of this approach in the field of exegesis, especially contemporary exegesis, this issue has not been considered and addressed so far. From this perspective, in this research, an attempt has been made to examine the question by examining contemporary sequential interpretations: What are the characteristics of contemporary interpretation in contemporary sequential interpretations? According to the research findings, which has been done by using qualitative content analysis method and studying contemporary interpretive sources, contemporary exegesis is an approach in which the commentator tries to interpret the Qur'an in accordance with the needs, conditions and requirements of his time. Hence, in the contemporary period, the motives, knowledge and expertise of the commentators, the demands and needs of the time, social, political and cultural changes and intellectual issues and controversies of this period, have caused the emergence of a special aspect of modern interpretation in sequential interpretations that has features and characteristics such as: emphasizing the thematic unity of the verses of each surah, systematizing the verses, exemplary development of the verses, answering emerging issues and dubious things, and paying attention to persuading the audience.<em>تفسیر عصری از مهمترین رویکردهای تفسیری است که خاستگاه آن، ارائۀ پیامهای قرآن متناسب با مقتضیات زمان و نیازهای روز است. یکی از مسائلی که پرداختن به آن لازم و ضروری به نظر میرسد، بررسی مختصات آن در قالبهای مختلف تفسیری است. بررسی مختصات تفسیر عصری در یک قالب خاص یا تفاسیر یک دورۀ زمانی مشخص، همچنان که میتواند در زمینۀ شناخت ماهیت این رویکرد مفید واقع شود، برای آگاهی از جایگاه، نقش و تأثیرگذاری این رویکرد در آن قالب تفسیری نیز مؤثر میباشد. علیرغم اهمیت پرداختن به این مسئله و جایگاه مهم این رویکرد در عرصۀ تفسیر به ویژه تفسیر معاصر، این مسئله تا کنون مورد توجه قرار نگرفته و به آن پرداخته نشده است.</em><br /> از این منظر، در این پژوهش تلاش شده است با کنکاش در تفاسیر ترتیبی معاصر، این پرسش مورد بررسی قرار گیرد که: تفسیر عصری در تفاسیر ترتیبی معاصر از چه مختصاتی برخوردار است؟ بر اساس یافتههای پژوهش که با بهرهگیری از روش تحلیل محتوای کیفی و مطالعۀ منابع تفسیری معاصر انجام گرفته است، تفسیر عصری رویکردی است که در آن، مفسر میکوشد متناسب با نیازها، شرایط و مقتضیات زمانی عصر خود به تفسیر قرآن بپردازد، از این رو در دورۀ معاصر، انگیزهها، دانشها و تخصص مفسران، مقتضیات و نیازهای زمانی، تحولات و دگرگونیهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و مسائل و جدالهای فکری این دوره، سبب ظهور صبغهای خاص از تفسیر عصری در تفاسیر ترتیبی شده است که از ویژگیها و مختصاتی همچون: تأکید بر وحدت موضوعی آیات هر سوره، منظومهسازی آیات، توسعۀ مصداقی آیات، پاسخگویی به مسائل و شبهات نوپدید و توجه به اقناع مخاطب برخوردار است.