دانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های قرآنی2251-937891520120521Quranic View of the Economic Manانسان اقتصادی از دیدگاه قرآن3261229FAجوادایروانیدانشیار دانشگاه علوم اسلامی رضویJournal Article20210202Economic man here means those aspects of human behaviors and his spiritualities about which economists study. Since the origin of this debate is capitalist economy, its studding in the light of Islamic teachings must be important. In capitalist economic thought, economic man is defined as who “maximizing self-interest”, self-interest confined to the material and sublunary interest and its seeking beside instrumental rationality are regarded as is one of its important characteristics. These definition and characteristics are based on the foundations of the west worldview, including, principles of dualism, naturalism, individualism and utilitarianism. In the Quran, the features and mentioned definition form really the “despicable economic man”. Economic and social crisis of the nineteenth and twentieth centuries and their continuation in the third millennium is also a clear evidence for the economic inefficiency of economic man of capital system. This paper reviews and criticizes briefly the west economic man and its foundations and then expresses the definition and the characteristics of the desirable economic man in view of the Quran.مقصود از انسان اقتصادی، ابعادی از رفتارها و روحیات انسان است که در حیطة مطالعة اقتصاددان قرار دارد. از آنجا که خاستگاه این بحث، اقتصاد سرمایهداری است، بررسی آن در پرتو آموزههای اسلامی اهمیت مییابد. در نگاه مکتب سرمایهداری، انسان اقتصادی «حداکثرکنندة منفعت شخصی» تعریف میشود. نفع شخصی به سود مادی و اینجهانی منحصر میگردد و پیجویی آن در کنار عقلانیت ابزاری، ویژگیهای مهم آن به شمار میرود. این تعریف و ویژگیها، مبتنی بر مبانی جهانبینی غرب از جمله اصول دئیسم، ناتورالیسم، فردگرایی و فایدهگرایی است. از دیدگاه قرآن، ویژگیها و تعریف یادشده، در حقیقت «انسان اقتصادی مطرود» را شکل میدهد. بحرانهای اجتماعی و اقتصادی سدههای نوزده و بیست و ادامة آنها در آغاز هزارة سوم نیز، گواه روشنی بر ناکارآمدی انسان اقتصادی مورد تأیید نظام سرمایهداری است. آنچه در این نوشتار میآید، بازخوانی و نقد اختصارگونة انسان اقتصادی غرب و مبانی آن و سپس بیان تعریف و ویژگیهای انسان اقتصادی مطلوب از دیدگاه قرآن است.دانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های قرآنی2251-937891520120521Exploring the Meaning of “Religion” in Its Various Applications in the Quranواکاوی معنای «دین» در کاربردهای قرآنی آن27461230FAعباساسماعیلی زادهاستادیار دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20210202The root of the term “religion” and its derivatives have been used hundred and one times in the Quran: ritual and Sharia, punishment and reward and debt. The first meaning is when this word takes the form of “din” and the second meaning is when it takes the form of “madin” and composition of determined and determiner of “Yowm-al-Din” has come in the meaning of “The Day of Judgment” and the third meaning is when it takes the form of “dain”. Meanwhile, in four verses of the Quran (Al-Zariyat, Al-Infitar, Al-Tin and Al-Ma’un) that the word “din” has been used, more translators and interpreters unlike the other cases of the application of the term, it is understood as a meaning other than ritual and religious law. But the careful study and understanding of these verses prove that in these cases, especially in the last three verses like the other applications of this word in the Quran, has been used in the meaning of “ritual, religious law, and Islam” and in chapter of Zariyat this meaning is dominating.در قرآن، مادة «دین» و مشتقات آن 101 بار و در سه معنا به کار رفته است: آیین و شریعت، جزا و پاداش، بدهی و قرض. معنای نخست زمانی است که این ماده به هیئت «دین» درآمده است و در معنای دوم بر وزن اسم مفعول «مَدِین» و ترکیب مضاف و مضاف الیه «یوم الدین» (روز جزا و قیامت) آمده است و معنای سوم هنگامی است که به صورت «دَیْن» میآید. در این میان در چهار آیه (ذاریات/ 6 ؛ انفطار/ 9؛ تین/ 7؛ ماعون/ 1) که در آنها واژة «دِین» به کار رفته است، بیشتر مترجمان و مفسران، بر خلاف سایر موارد کاربرد این واژه، آن را به معنایی غیر از «آیین و شریعت» دانستهاند. اما بررسی دقیق این آیات و فهم سباقی و سیاقی آنها ثابت میکند که در این موارد به ویژه در سه آیة اخیر نیز همانند دیگر موارد استعمال واژة «دین» در قرآن، به همان معنای آیین و شریعت و خصوص دین اسلام است و در سورة ذاریات این معنا برتری دارد.دانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های قرآنی2251-937891520120521Semantic Development of Prayer in the Quranتوسعة معنایی دعا در قرآن47721231FAاعظمپرچمدانشیار دانشگاه اصفهانمستانهابوترابیاندانشجوی دکتری علوم قرآنJournal Article20210202This article seeks to explain the semantic position of “pray” in a descriptive way in the Quran. Descriptive semantics reviews the relation of term “pray” with the relevant words in the Quran. There is semantic relation between “pray” and the application of the revealed of words such as seek, call, implore, supplicate, worship, seeking forgiveness and… . One of the important conclusions drawn from the semantic fields of prayer is revealing the deep semantic connection of the pray with the other words of the same field in the Quran. These nexus made the term pray influenced completely under the adjacent words and the semantic system available in the Quran. Exploring these nexus and clearing the semantic development of the pray, this article deals with the evolutionary process of man as a semantic approach in accordance with its degrees.این نوشتار در صدد تبیین جایگاه معنایی «دعا» در قرآن به شیوة معناشناسی توصیفی است. معناشناسی توصیفی، ارتباط واژة دعا را با کلمات مرتبط با آن در قرآن بررسی میکند. در کاربرد وحیانی، واژههایی مانند: طلب، ندا، استغاثه، تضرع، عبادت، استغفار و... با دعا ارتباط معنایی دارند.از نتایج مهم ترسیم میدانهای معنایی دعا، آشکار شدن پیوند معناییِ عمیقِ دعا با سایر واژههای مرتبط با آن در قرآن است. این پیوندها باعث شده تا این واژة کاملاً تحت تأثیر کلمات مجاور و نظام معنایی مستقر در آن قرار گیرد. در این مقاله با بررسی این پیوندها و روشن شدن توسعة معنایی دعا، به روند تکاملی انسان بر حسب مراتب او، به عنوان رهیافت معناشناسی پرداخته میشود.دانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های قرآنی2251-937891520120521Quran Stories in View of Mohammad Jaberiقصههای قرآن در نگاه محمد عابد الجابری731001232FAمحمدعلیمهدوی راددانشگاه تهرانامیر عطاءاللهجباریدانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیثنرگسبهشتیدانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه قمJournal Article20210202Muhammad Abed Jaberi is a new Mutzilain contemporary intellectual that has examined the stories of the Quran in accordance to its descent. In this attitude, he attempts to rebuild the environment of the invitation of the Islam in according to the type of stories that would descend on the prophet, because in his view, the stories are like a mirror that shows the degrees of the mission of the Prophet and his interaction with people in accepting Islam. This paper reviews and criticizes the view of Jaberi speaks about the degree of descend of the Quran and revealing the reality of the stories. It will be clear through this research that the idea of Jaberi story about the stories of the Quran is based on the principles of the new Mutzilaism but in a new dress, that can be regarded as a new edited version of the new Mutzilain vision to the stories of the Quran.محمد عابد جابری شخصیت نواعتزالی معاصر است که قصههای قرآن را به ترتیب نزول بررسی کرده است. او در این نگرش میکوشد تا محیط دعوت اسلام را با توجه به نوع داستانهایی که بر پیامبرN نازل گردیده بازسازی کند. از نظر وی قصص قرآن به سان آیینهای، جلوهگر مراحل دعوت پیامبرN و محیط نزول قرآن و چگونگی تعامل ایشان با مردم در پذیرش دین اسلام است.
در این نوشتار دیدگاه جابری مورد نقد و بررسی قرار گرفته و به تناسب از ترتیب نزول قرآن و واقعنمایی داستانها سخن به میان رفته است. همچنین روشن میشود که نگاه جابری به قصههای قرآن، بر پایة اصول نومعتزله سامان یافته، اما در لباسی جدید رخ نمایانده است، به گونهای که میتوان آن را نسخهای ویرایششده از نگرش نواعتزالی به داستانهای قرآن دانست.دانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های قرآنی2251-937891520120521The Role and the Place of the History in Interpretation of the Quran with Emphasis on the History of the Age of the Ignorantنقش تاریخ در تفسیر قرآن کریم با تأکید بر تاریخ عصر جاهلی1011341233FAقاسمفائزعضو هیئت علمی دانشگاه تهرانمحمدرضاشاهرودیعضو هیئت علمی دانشگاه تهرانسعیدگلاب بخشدانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیثJournal Article20210202It is necessary in understanding and interpretation of the Quran to pay attention to the history especially the history of the Age of Ignorant as one of the most important evidence to understand the historical context. Age of ignorant has a crucial role in understanding and interpreting many verses and understanding and finding the roots of established and validated orders. Recognizing the different traditions and customs of the Age of Ignorant like the ritual traditions and customs and sacred rites of the Pilgrimage, social and family customs and traditions, and economic and business customs has a role in understanding and interpretation of the many verses involved. Being aware of the opinions, beliefs and religions of the Age Ignorant has a role in knowing the environment of the descendent of the Quran and understanding many verses of the Quran.در فهم و تفسیر قرآن کریم، توجه به تاریخ به ویژه تاریخ عصر جاهلی، به عنوان یکی از مهمترین قرائن فهم متن تاریخی، امری لازم و ضروری است. تاریخ عصر جاهلی در فهم و تفسیر بسیاری از آیات و شناخت و ریشهیابی احکام تأسیسی و امضایی قرآن نقشی تعیینکننده دارد. شناخت آداب و رسوم مختلف عصر جاهلی مانند آداب و رسوم عبادی و مناسک حج، آداب و رسوم اجتماعی و خانوادگی و آداب و رسوم اقتصادی و تجاری در فهم و تفسیر آیات مرتبط با آن نقش دارد. همچنین آگاهی از عقاید، باورها و ادیان عصر جاهلی در شناخت محیط نزول قرآن و فهم بسیاری از آیات کاربرد دارد.دانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های قرآنی2251-937891520120521The Kinds of Occasions of Revelation in the Shiite and Sunnis Narrationsگونههای اسباب نزول در روایات فریقین1351541234FAسیدمهدیاحمدی نیکاستادیار دانشگاه علوم اسلامی رضویJournal Article20210202The discussion about the traditions of the occasions of the revelation is one of the of the most important discussions of the Quranic-hadith discussions that has been focused on by the Quranic thinkers from distant past to the present and also plays an important role in the correct understanding the Quranic verses. One of an important debate that has been considered less carefully in the past is that what kinds do they have? Which of them is correct? This paper has attempted to examine one of the aspects of the narrations of the occasions of revelation in an analytic-descriptive way and expressing the kinds of occasions of revelation rationally and on the evidence and providing examples and analysis for each of them.بحث از روایات واردشده دربارة اسباب نزول یکی از مهمترین بحثهای قرآنی ـ حدیثی است که از گذشته تا به امروز مورد توجه اندیشهوران قرآنی بوده است و نقش مهمی در فهم صحیح آیات قرآنی دارد.
در همین باره از بحثهای مهمی که در گذشته کمتر مورد دقت و بررسی قرار گرفته، این است که اسباب نزول چه گونههایی دارد؟ گونة صحیح آن کدام است؟
این مقاله با روش توصیفی ـ تحلیلی کوشیده است با تبیین گونههای اسباب نزول در مقام ثبوت و اثبات و ارائة نمونه و تحلیل برای هرکدام، روایات اسباب نزول را بررسی نماید.دانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های قرآنی2251-937891520120521Scope of Interpretive Attitudesگسترة گرایشهای تفسیری1551721235FAمحمدقربان زادهاستادیار جامعة المصطفی العالمیةمحمدحسنرستمیدانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20210202Each of the commentators of the Holy Quran has interpreted it so that great variation in their interpretative books and their writings has occurred. Now the question is that to what extent this variation is permissible and how much it can be extended? Given to the semantic distinction between interpretive approaches and trends that will be discussed, it seems that the development of interpretive trends is more possible than interpretive methods. Commentators have had much speech in this field and have created considerable diversity in the interpretive writings. It can also be said that the range of variation depends on the needs and scientific findings of commentators and regarding interpretive rules. This article has provided a new vision in the field of interpretive trends and necessity of separation between methods and attitudes.هر یک از مفسران قرآن کریم به گونهای به تفسیر قرآن پرداختهاند، به طوری که در کتابهای تفسیر و نوشتههای آنان تنوع فراوانی ایجاد شده است. حال، پرسش این است که این تنوع در نوشتارها در چه محدودهای از تفسیر جایز است و تا چه اندازه میتواند گسترش یابد؟
با توجه به تفکیک معنایی که میان روشها و گرایشهای تفسیری مطرح خواهد شد، به نظر میرسد امکان بسط و توسعة تفسیر در حوزة گرایشهای تفسیری بسیار گستردهتر از روشهای تفسیری است. در این زمینه مفسران نیز سخنان فراوانی گفته و تنوع قابل توجهی در نوشتارهای تفسیری پدید آوردهاند. همچنین میتوان گفت که گسترة این تنوع نیز به نیازها و یافتههای علمی مفسران و رعایت قواعد تفسیر بستگی دارد.
این نوشتار، در زمینة گرایشهای تفسیری و لزوم تفکیک روشها از گرایشها دیدگاهی نو ارائه کرده است.دانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های قرآنی2251-937891520120521Considering the Appropriateness of the Verses of the Holy Quran Based on the Principle of Cooperation of Griceبررسی زبانشناختی تناسب آیات بر پایة اصل همکاری گرایس1731911236FAغلامعباسسعیدیاستادیار دانشگاه علوم اسلامی رضویJournal Article20210202Enemies have raised the issue of the disproportion and lack of coherence between the verses of the Quran from the time of the Prophet (PBUH). In the recent times, mercenary orientalists have also tried, in their opinion, to disrupt the rhetoric of the revelation. The principle of collaboration that proposed by Grice as a theory of linguistics to explore texts and considering the quality of sharing and receiving messages and producing and getting the implications of the text, as well as discussing and showing the aspects of the literature of the text, has a very high efficiency. Utilizing the principle of collaboration of Grice, this article has looked at the proportion of the verses of the Quran and tried to offer a linguistic and rhetorical justification for the apparent disproportion of the verses of the Holy Quran.معاندان و کژاندیشان از همان زمان پیامبرN بحث عدم تناسب و نبودِ انسجام بین آیات قرآن کریم را مطرح کردهاند. در دورههای اخیر نیز، خاورشناسان مغرض به این امر پرداخته و سعی کردهاند به پندار باطل خویش، بلاغت کلام وحی را خدشهدار کنند. اصل همکاری، از نظریههای مطرح زبانشناسی، به ویژه در زیرشاخههای واکاوی متن و منظورشناسی است که از سوی گرایس، فیلسوف ـ زبانشناس معروف، پیشنهاد شده است. این نظریه، برای واکاوی متن و بررسی چگونگی پیامگزاری، پیامگیری، تولید و دریافت معانی ضمنی متن و نیز برای بررسی و نشان دادن وجوه ادبی متن تا کنون کارایی بسیار بالایی داشته است. این مقاله با بهرهگیری از اصل همکاری گرایس، به تناسب آیات قرآن دقت نظر داشته و سعی کرده است برای تناسبگریزی ظاهری آیات، توجیهی زبانشناختی و بلاغی ارائه دهد.