دانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های قرآنی2251-9378152820190121Quranic View upon Political Bases of Prophet Muhammad in Facing with Ahlolketab (Followers of Moses and Jesuse (a.s))نگرش قرآنی بر اصول سیاسی پیامبر اسلام در مواجهه با اهل کتاب326203FAغلامحسیناعرابیدانشگاه قم0009-0009-9686-3946حسنکاظمی نژاددانشجوی دکتریJournal Article20191026Prophet Muhammad's political treatment is based on important regular methods. Despite this importance disregarded .this research seeking for extracting political bases from prom its treatment with Ahlolketab. Because of this goal I've studied all verses in quran one by one, specially verses are related with Ahlolketab. The results of this research are mentioned below: a- peaceful life with them;<br />b- inviting them to Islam and unity; c- avoid from making them nervous; d-bewaring them about their wrong treatment; e- jihad against them. It is qualify to mention that: all these bases are written in table form with quranic evidences.<em>رفتار سیاسی رسول خدا</em><em> با اهل کتاب دارای اصول و ضوابط بوده که علیرغم اهمیت زیادی که داشته است، با نگاه تدوین نظام سیاسی به آن توجه شایستهای نشده است. این تحقیق که با عنوان «نگرش قرآنی بر اصول سیاسی پیامبر اسلام</em><em> در مواجهه با اهل کتاب» نگاشته شده است، به دنبال آن است که از رفتار پیامبر اسلام اصول سیاسی را استخراج کند تا در جامعۀ امروزی دستمایهای باشد برای کسانی که به نوعی با اهل کتاب در عرصۀ سیاسی و اجتماعی مواجه هستند. به این منظور تمامی آیات و سورههایی که دربارۀ اهل کتاب آمده است، به طور ویژه و در کنار روایات و تفاسیر مورد بررسی قرار گرفته و اصول سیاسی پیامبر</em><em> از آن استنباط شده است.</em><br /><em>حاصل این پژوهش استخراج اصولی است مانند: همزیستی مسالمتآمیز در کنار اهل کتاب، دعوت به حق و یکتاپرستی، پرهیز از تحریک و ایجاد تنش در بین آنها، مقابله با نفوذ اهل کتاب در بین مٶمنان، هشدار به انحرافات آنها و جهاد با منحرفان اهل کتاب. در این پژوهش اصول مذکور با تأکید بر آیات شریفۀ قرآن کریم و با کارکرد دیپلماتیک استخراج و جدولبندی شده است.</em>https://qd.razavi.ac.ir/article_203_2a3930b23a116c5139cf5ec7a439b148.pdfدانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های قرآنی2251-9378152820190121Qualitative Content Analysis in Quran as a Specialized Methodروش تحلیل محتوای کیفی تطبیقیافته به منظور تحقیق در متن قرآن کریم؛ ارائۀ یک مطالعۀ موردی در علوم رفتاری2756204FAعلیعبدالهی نیسیانیاستادیارJournal Article20191026Qualitative content analysis is a valid method for analyzing texts and contents. This method systematically selects and studies<br />-through determined rules- some parts of determined text. However, qualitative content analysis does not consider the special situations and assumptions related to Quran. It is assumed, the texts and contents of Quran are not like other ordinary texts; And all details potentially have massages for The audience. So qualitative content analysis, should consider special rules and steps in studying Quran. Moreover, in Islamic studies there are advices about studying and understanding text and contents of Quran. In this paper in a comparative view to usual qualitative content analysis and specialized points related to methodology of Quran, suggest a series of methodological steps of using qualitative content analysis in Quran. This paper explains these steps by examples of a real research that is done by this method.روش تحلیل محتوای کیفی به صورت تخصصی به تحلیل محتوای متون میپردازد. قواعد و گامهای روش تحلیل محتوای کیفی عمومی بوده و برای انواع متون به صورت مشترک استفاده میشود. اما در متن قرآن کریم فرض میشود که تمامی ابعاد مطالب آن ـ از جزئیترین عبارات و حروف گرفته تا کلیت عبارتها و سورههاـ حاوی نکات و پیامهایی است که حکیمانه و آگاهانه در آن گنجانیده شده است و بنابراین در روش تحقیقی که به بررسی محتوای متن قرآن کریم میپردازد، بایستی الزاماتی گنجانیده شود که بتواند استفادۀ بیشتری از این نکات و پیامهای قرآنی داشته باشد و علاوه بر آن ساختار علمی قابل قبولی برای محافل علمی ارائه نماید.<br />این نوشتار، گامهای روش تحلیل محتوای کیفی را مطابق با چنین اقتضائاتی بازتعریف نموده و آنها را به صورت سه گام اصلی و گامهای فرعی ذیل هر کدام توسعه داده است.https://qd.razavi.ac.ir/article_204_babae4825f5c3ac0fba3b99d9e496c1c.pdfدانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های قرآنی2251-9378152820190121Moral Corruption; A Quranic Lookخودگروی اخلاقی؛ نگاهی قرآنی5782205FAهادیصادقیدانشیاروحیدپاشاییاستادیارJournal Article20191026Current theories of moral philosophy offered in the Quran and Hadith as the main sources of Islamic thought and theories of measurement principles and concepts of these resources, but Difficulty, can be traced partly to Islamic moral theory can be useful. In this paper, Egoism as one of the arguments put forward in the field of normative ethics, have been studied in the context of the Holy Qur'an, It seems more Quran verses, his appearance had egoistic man the keys to his heavenly benefits, including achieve paradise, R. God, salvation, and encourages, You can still find other verses that are against Ethical Egoism and reflects the ethical theory of Islam according to the Holy Quran is not limited only Egoism And explain the ethical theory of Islam is what features need to Reset the many verses of the Holy Quran and other Islamic sources, such as traditions of thought and reason. Substance.عرضۀ نظریات رایج در فلسفۀ اخلاق بر قرآن و حدیث به عنوان منابع اصلی تفکر اسلامی و سنجش این نظریات با مبانی و مفاهیم این منابع، در عین صعوبت میتواند تا حدی برای ترسیم نظریۀ اخلاقی اسلام راهگشا باشد. در این مقاله، نظریۀ خودگروی اخلاقی به مثابۀ یکی از نظریات مطرح در حوزۀ اخلاق هنجاری، با عرضه بر قرآن کریم مورد بررسی قرار گرفته است. به نظر میرسد بیشتر آیات قرآن در حوزۀ اخلاق، ظاهری خودگروانه داشته، انسان را به سوی پیجویی منفعت اخروی خویش نظیر رسیدن به بهشت، رضوان الهی، فلاح و... ترغیب میکند. اما همچنان آیات دیگری را میتوان یافت که در برابر خودگروی اخلاقی قرار دارند و این نشاندهندۀ آن است که نظریۀ اخلاقی اسلام با استناد به آیات قرآن کریم تنها در خودگروی خلاصه نمیشود و تبیین اینکه نظریۀ اخلاقی اسلام دارای چه ویژگیهایی است، نیازمند داشتن نگاهی جامع به آیات قرآن کریم و دیگر منابع است.https://qd.razavi.ac.ir/article_205_78c7b1ed9477db0545b6cc4b32d9641b.pdfدانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های قرآنی2251-9378152820190121The Review of Ibn Sina's Philosophical Tendency on the Interpretation of Surah al-Ikhlās (al-Tawhid)بررسی گرایش فلسفی ابنسینا در تفسیر سورۀ اخلاص (توحید)83104206FAابوالقاسمخوشحالدانشجوی دکتریعلیرضانجف زاده تربتیاستادیارحسننقی زادهاستادسیدحسینسید موسویدانشیار0000000239027046Journal Article20191026Ibn Sina has interpreted Surah Al-Mobarakah Al-Ikhlas, which is also known as al-Tawhid, by using of the current concepts and phrases in philosophy and by Relying on the philosophical rules and the discursive precise method. He has a philosophical look at this surah, which its axis of discussion is the theology and monotheism. He sees rational order not only among the verses of this surah, but also higher of this, among the words used in it and searches for the proof of any matter against the previous word. He uses all his efforts in his interpretive text to reveal the rational precise system between the words and verses by getting help from the principles which he has achieved in his ontological system. In this article, we analyze the Avicenna's interpretative method from the surah Al-Ikhlas and the rational rules which he has used in introducing and Understanding the God's essence, in addition, we evaluate the effectiveness of the philosophical tendency in explaining the purposes of this sura, and attend to the centrality of the first verse of surah Al-Ikhlas in introducing the God of excellence, and find out to which correspondence is between the wisdom and the religion in this surah.ابنسینا سورۀ مبارکۀ اخلاص را که به توحید هم شهرت دارد، با استفاده از مفاهیم و اصطلاحات رایج در فلسفه و با تکیه بر قواعد فلسفی و به روش دقیق برهانی تفسیر کرده است. او به این سوره که محور بحث آن خداشناسی و توحید است نگاهی فیلسوفانه دارد. او نهتنها بین آیات این سوره که بالاتر از آن حتی در بین کلمات به کاررفته در آن نظم و ترتّب عقلی میبیند و دلیل هر مطلبی را در ماقبل آن جستجو میکند. او در متن تفسیری خود همۀ تلاش خود را صرف میکند تا با استمداد از اصولی که در نظام هستیشناسی خود به آن دست یافته است، این نظام دقیق عقلی بین کلمات و آیات را آشکار سازد.<br />ما در این مقاله به تحلیل روش تفسیر ابنسینا از سورۀ اخلاص و قواعد عقلی که او در معرفی ذات حق و شناخت او بهره گرفته است، میپردازیم و ضمن آن، کارآمدی گرایش فلسفی در تبیین مقاصد این سوره را مورد ارزیابی قرار داده، به محوری بودن آیۀ اول سورۀ اخلاص در معرفی خدای تعالی توجه داده و به همسویی که بین عقل و شرع در آیات این سوره وجود دارد، پی میبریم.https://qd.razavi.ac.ir/article_206_71f5861e03e8859cafa11357071da429.pdfدانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های قرآنی2251-9378152820190121The Authenticity of Quran Written Language in Comparison with Characteristics of Spoken and Written Discoursesنوشتاری بودن زبان قرآن در مقایسه با شاخصههای دیسکورسهای گفتاری و نوشتاری105132207FAمحمدمهدیآجیلیان مافوقدانشجوی دکتریعباساسماعیلی زادهدانشیار دانشگاه فردوسی مشهدسیدکاظمطباطبائی پوراستاد دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20191026In this article, we compared the features of Quran language with Characteristics of spoken and written discourses. Also we Reviewed and evaluated the authenticity of Quran spoken language. Believers who believe that the Qur'an language is spoken, usually reconcile spoken language features, such as repetition, disproportion, thematic variation, etc, on the Qur'an language, but, by contrast, this research has studied the creating and producing process of Quran text. In this paper, by reviewing the characteristics of spoken and written discourses and comparing them with the features of Qur'an language, the authors had concluded that the features of the Quran are not reconciled to the characteristics of spoken discourses, and The Holy Quran has a written discourse, so its language is also written. <br />در این مقاله، ویژگیهای زبان قرآن با شاخصههای دیسکورسهای گفتاری و نوشتاری مقایسه و انگارۀ گفتاری بودن زبان قرآن بررسی و ارزیابی شده است. نگارندگان مقاله، بر خلاف دیدگاه معتقدان به گفتاری بودن زبان قرآن که با انطباق بسیاری از ویژگیهای سبکی و اسلوبی متعلق به زبان گفتار، مانند تکرار، التفات، عدم تناسب، تنوع موضوعی و غیره بر زبان قرآن، زبان این کتاب آسمانی را گفتاری میدانند، معتقدند برای داوری دربارۀ گفتاری یا نوشتاری بودن زبان قرآن، باید فرایند شکلگیری و تولید متن قرآن را بررسی کرد. نگارندگان در این مقاله، با بررسی شاخصههای دیسکورسهای گفتاری و نوشتاری و مقایسۀ آنها با ویژگیهای زبان قرآن، روشن ساختهاند که ویژگیهای زبان قرآن با شاخصههای دیسکورسهای گفتاری انطباقی ندارد و قرآن کریم در دیسکورسی نوشتاری شکل گرفته است، بنابراین زبان آن نیز نوشتاری است.https://qd.razavi.ac.ir/article_207_2026bf8115eb3f6be96b9c745d7fc332.pdfدانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های قرآنی2251-9378152820190121Natural (Fitri) Rhythm of the Holy Quranجنس حروف قرآن و ارتباط آن با معنا133160208FAابوالفضلخوش منشاستادیار0000-0001-9920-2419Journal Article20191026The relation between word and meaning is one of the subjects treated in different languages of which the language of the holy Quran. However, a point, neglected sometimes, is the physic of letters and its role in the general signification, the study and comparison of the similaries letters in some languages, attention to the role of human nature (fitra), being the common pillar of understanding in this field. This article considers the Holy Quran as a divine address to human nature fitra, and pays attention to its vocal signification for his interlocutors in different language, The article verifies too the examples of Quranic verses and some phrases in some other languages. At last, the article mentions the necessity, the utility and suggests a scientific analysis of the Quranic voices and to measure the datas regarding the Quranic signification.در بررسیهای ادبی زبانها، پژوهشهایی دربارۀ هماهنگی لفظ و معنا به ویژه در شعر و نظم صورت گرفته است. پژوهشهای مشابهی در زمینۀ زبان قرآن نیز انجام پذیرفته، اما آنچه کمتر بدان توجه شده است، نقش فیزیک حروف در معنادهی عام و بررسی اشتراکات موجود در این زمینه در میان برخی زبانها و نیز تنبه به نقش فطرت انسانی به عنوان پایۀ مشترک ادراک در این زمینه است.<br />مقالۀ حاضر، از قرآن کریم به مثابۀ کتاب فطرت انسانی سخن میگوید و معنادهیِ آوایی آن را برای مستمعان زبانهای مختلف مورد توجه قرار میدهد. در تحقیق حاضر، ارتباط فیزیکِ صوت و معنای آن مورد بررسی قرار میگیرد و با نمونههایی از آیات و عبارات قرآن و زبانهای دیگر تطبیق داده میشود. مقاله در پایان، انجام تجزیه و تحلیل علمی صوت قرآن و سنجش دادههای به دستآمده در معنادهی قرآن را پیشنهاد میکند.https://qd.razavi.ac.ir/article_208_e0d17d9d2acf2dd945678f75bb10270a.pdfدانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های قرآنی2251-9378152820190121Typology of Suspense in Holy Quran Storiesگونهشناسی هنر تعلیق در داستانهای قرآن کریم161178209FAحسینعلیترکمانیاستادیارمجتبیشکوریدانشجوی دکتری0000-0003-0223-1366Journal Article20191026Suspense is a technique in Storytelling that creates solicitude and anxiety in the audience to continue the story. The suspense in the story, raising the attractiveness and stretch the story and accompanying audience with the story. One of the techniques frequently used words in the Quran, is storytelling. Some researchers proved the usage of this technique in Quranic stories, but not attempt to classify types and typology of suspense in the Holy Quran stories. This article, with Descriptive - Analytical method, and narratology approach explains the different types of suspense in Holy Quran by completing models of Classification and give some examples for each. In the end, the result is that different types of suspension used in the Holy Quran Stories As well as the technique also is used in non-fiction surah`s.تعلیق تکنیکی در داستانسرایی است که موجب ایجاد حالت انتظار و هول و ولا در مخاطب نسبت به ادامۀ داستان میشود. هدف از ایجاد تعلیق در داستان، بالا بردن جذابیت و کشش داستان و همراهی بیشتر مخاطبان با داستان است. برخی دانشمندان به صورت کلی استفاده از این تکنیک در داستانهای قرآنی را بررسی نمودهاند. اما پژوهشی دقیق و جزئی و با رویکرد روایتشناختی دربارۀ گونههای تعلیق در قرآن، امری است که تا کنون مورد توجه محققان قرار نگرفته است. گونهشناسی انواع تعلیق در داستانهای قرآنی میتواند گامی مؤثر در راستای شناسایی وجوه زیباییشناختی و جذابیت داستانهای قرآنی باشد. این مقاله در صدد است با روش توصیفی تحلیلی و با رویکرد روایتشناختی، انواع مختلف تعلیق در قرآن کریم را دستهبندی نماید. در پایان نیز این نتیجه حاصل شده که در داستانهای قرآنی از دو گونۀ تعلیق ذاتی و تعلیق عرضی با تقسیمبندیهای جزئیتر استفاده شده و همچنین از این تکنیک در سورههای غیر داستانی نیز بهره برده شده است.https://qd.razavi.ac.ir/article_209_fb5b5c0627b81c397ca4ae504884a836.pdfدانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های قرآنی2251-9378152820190121The Typology of the Justification of the Perceptions in al-Mutāsab Ibn Jenniگونهشناسی توجیه قرائات شاذ در «المحتسب» ابن جنّی179202210FAمرتضیایروانی نجفیاستاد دانشگاه فردوسی مشهدمرتضیسلمان نژاددانشجوی دکتریJournal Article20191026The science of reading is one of the Qur'anic sciences which has the richest cultural heritage in the first few centuries of the Hijra, and by referring to the texts of Fahars, hundreds of works can be seen with the subject that was written at that time. The “justification of readings” became an important chapter in this science in the early stages of other works of art and became independent at the end of the 2<sup>nd</sup> century AH. Along with the famous remarks that were discussed by the Islamic scholars, “justification of the reading of the incantations” appeared as a new field in the fourth century, and works were written on this subject. Al-Muhtasab by Ibn Jenni is one of the first and most important examples of the justification of the Quranic readings, which has been studied in the leading research. The author, with the induction of the various types of justifications presented for the purpose of reading this work, has typified these justifications. Examined cases include: justification based on “Bible readings”, “other Quranic readings”, “Hadith of Prophet Muhammad (PBUH)”, “poetry”, “Arabic dialects”, “likenesses”, “analogies” and “scriptures”.علم قرائات از جملۀ علوم قرآنی است که غنیترین میراث قرائی ـ فرهنگی را در چند سدۀ نخست هجری به خود اختصاص داده است و با رجوع به کتب فهارس میتوان شاهد صدها اثر با این موضوع بود که در آن دوره به نگارش درآمده است. «توجیه قرائات» به عنوان فصلی مهم از این علم در گامهای آغازین در لابهلای دیگر آثار قرائی نمود یافت و در اواخر قرن دوم هجری رو به استقلال نهاد. در کنار قرائات مشهوری که محل بحث و بررسی عالمان اسلامی بود، «توجیه قرائات شاذ» نیز به عنوان حوزهای نوین در قرن چهارم پدیدار گشته و آثاری در این زمینه نگاشته شد. المحتسب فی تبیین وجوه شواذّ القراءات و الایضاح عنها اثر ابن جنّی از آغازین و مهمترین نمونههای توجیه قرائات شاذ قرآنی است که در جستار پیش رو مورد مطالعه قرار گرفته است. نگارندگان با استقراء انواع توجیهات ارائهشده برای قرائات شاذ در این اثر، به گونهشناسی این توجیهات پرداختهاند. موارد بررسیشده عبارتاند از: توجیه بر اساس «قرائات سبعه»، «دیگر قرائات قرآنی»، «احادیث رسول اکرم»، «شعر»، «لهجههای قبایل عرب»، «امثال»، «قیاس» و «سیاق آیات».https://qd.razavi.ac.ir/article_210_552f68575a757adea8df4899e87dc3f1.pdfدانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های قرآنی2251-9378152820190121An Overview of the Network of Meanings of the Prepositions “Ala” in the Quran With the Cognitive Approachبررسی شبکۀ معنایی حرف جرّ «علی» در قرآن با رویکرد شناختی203228211FAمریمتوکل نیاکارشناس ارشدولی الهحسومیاستادیارJournal Article20191026The word “Ala” is one of the Arabic prepositions used in many cases in the Quran. This in the sense of its proto-scene encodes the concept of transcendence. But all the uses of this term in the Qur'an are not limited to this proto-scene meaning. It has entered into new semantic domains by being in different tissues and in various ways. The present paper uses a descriptive-analytical method and uses the principles of cognitive semantics to examine the applications of this statement in the Qur'an in order to provide a meaningful analysis of its meanings. Therefore, based on the principles of cognitive semantics, the proto-scene meaning of the prepositions “Ala” was first identified, then the quality of the extension of this proto-scene meaning was examined. According to the studies, this preposition with its central meaning, through metaphor and schematics, has entered into new conceptual areas and created a network of different meanings. In shaping these meanings, factor and tissue changes play an important role.حرف «علی» از حروف جرّ مکانی در زبان عربی است که در موارد متعدد در قرآن به کار رفته است. این حرف در معنای پیشنمونهای خود مفهوم استعلا را کدگذاری میکند. اما همۀ موارد کاربرد این واژه در قرآن، محدود به این معنای پیشنمونهای نیست. بلکه با قرار گرفتن در بافتهای مختلف و به روشهای مختلف وارد حوزههای معنایی جدید شده است.<br />نوشتار حاضر به روش توصیفی ـ تحلیلی و با بهرهگیری از اصول معناشناسی شناختی، کاربردهای این حرف در قرآن را مورد بررسی قرار داده است تا تحلیلی هدفمند از معانی آن ارائه دهد. لذا بر اساس اصول معناشناسی شناختی، ابتدا معنای اصلی حرف «علی» شناسایی شد، سپس کیفیت بسط این معنای پیشنمونهای مورد بررسی قرار گرفت. طبق بررسیهای انجامشده، این حرف با معنای مرکزی خود از طریق استعاره و طرحواره، وارد حوزههای مفهومیِ تازهای شده و شبکهای از معانی مختلف را ایجاد کرده است. در شکلگیری این معانی، تغییر عامل و بافت، نقش مهمی ایفا میکنند.https://qd.razavi.ac.ir/article_211_aa3ba66d562debd80ed9f1095701dc86.pdfدانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های قرآنی2251-9378152820190121The Study of the Effect of Rhetoric on the Transmission of Message in the Story of the Israelites in the Quranبررسی تأثیر بلاغت بر انتقال پیام در داستان بنیاسرائیل در قرآن229254212FAعلیرضاشمالیدانشجوی دکتریسیدعلی اکبرربیع نتاجدانشیارمحسننورائیاستادیار0000-0002-9216-3469Journal Article20191026Using techniques and figures of speech has a great impact on the transmission and persistence of a message or content. Accordingly, one aspect of the miracle of the Quran According to the consensus of Muslim scholars and certified by many non-Muslim scholars, it is an aspect of public speaking. Meanwhile, the story of the Israelites one of the most important stories of the Quran is full of moral and educational issues and that is why in many chapters of the Quran has been proposed. In the verses that deal with Moses and the Israelites God is concerned, there are many rhetorical points that awareness of them, a literary miracle of the Qur'an and the importance of literary points in the moral teachings reveal more. This article reviews some of the figures in the verses related to the story of the Israelites and the impact of these industries on the transfer of a message or content deals verses.یکی از جنبههای اعجاز قرآن، جنبۀ فصاحت و بلاغت آن است. در همین حال داستان بنیاسرائیل یکی از داستانهای مهم قرآنی و سرشار از نکات اخلاقی و تربیتی است که در بسیاری از سورههای قرآن مطرح شده است. سٶال این است که استفاده از فنون و صنایع بلاغی و به طور خاص در داستان بنیاسرائیل در قرآن، چه تأثیری بر انتقال پیام یا محتوا دارد. این مقاله با روش توصیفی ـ تحلیلی، تأثیر این فنون و صنایع را در برخی آیات مرتبط با داستان بنیاسرائیل در قرآن بررسی کرده است. با بررسی این آیات مشخص میشود که قرآن فنون و صنایع بلاغی را به صورتی اعجازآمیز به خدمت گرفته است تا پیام و محتوا را به مٶثرترین شکل ممکن به مخاطبان منتقل کند. استفاده از این فنون، زیبایی، لطافت و تأثیر پیامهای قرآنی را چند برابر کرده است. از اسلوب به کاررفته در قرآن میتوان دریافت که استفاده از فنون و صنایع ادبی به ویژه برای بیان امور اخلاقی، تأثیر سخن را بر مخاطبان بسیار افزایش میدهد و پذیرش پیام آن را برای آنان آسان میکند.https://qd.razavi.ac.ir/article_212_a9e06e1788dd4d8f34117fe1a210f4df.pdfدانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های قرآنی2251-9378152820190121فایل کامل نشریه1272415FAJournal Article20200215https://qd.razavi.ac.ir/article_415_f6f6c9aebd81a5b5d5eb2141166b80f5.pdf