@article { author = {احمدی فر, مصطفی and امیری, دادمحمد}, title = {}, journal = {Quranic Doctrines}, volume = {14}, number = {26}, pages = {29-58}, year = {2017}, publisher = {Razavi University of Islamic Sciences}, issn = {2251-9378}, eissn = {2783-4085}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {روش‌های اصلاحی در تربیت اخلاقی قرآن کریم}, abstract_fa = {تربیت اخلاقی، نقشی بسیار مهم در سلامت روح انسان و سعادت فرد و جامعه دارد. بدین‌سان تربیت اخلاقی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که همیشه مورد توجه دانشمندان، محققان، اساتید دانشگاه و مربیان مدارس بوده است. شایان ذکر است که در دین مقدس اسلام، به اخلاق و تربیت اخلاقی توجه فراوانی شده است؛ به طوری که یکی از مهم‌ترین اهداف نزول قرآن کریم، تربیت اخلاقی، تهذیب انسان و پرورش افراد آراسته به فضایل اخلاقی است.       در بین مباحث تربیت اخلاقی، روش‌های تربیتْ مهم‌ترین بخش تربیت اخلاقی است و موفقیت مربی در گرو روش‌هایی است که برای پرورش متربی به کار می‌بندد. به همین جهت، خطیرترین و دشوارترین مرحله از فرایند تربیت اخلاقی، تعیین و تشخیص روش، و استفاده و به کارگیری صحیح و مٶثر آن است. در موضوع، تقسیم‌بندی‌های گوناگونی ارائه شده که جامع آن، تفسیر روش‌ها به دو بخش ایجادی ـ پرورشی و اصلاحی ـ حذفی است. بر همین اساس، نگارنده در این پژوهش با محوریت آیات قرآن کریم، چهار روش تذکر، انذار، تنبیه و تغافل را به عنوان «روش‌های حذف و اصلاح رذایل اخلاقی» بررسی نموده است.}, keywords_fa = {قرآن کریم,تربیت,اخلاق,روش اصلاحی,تربیت اخلاقی}, url = {https://qd.razavi.ac.ir/article_316.html}, eprint = {https://qd.razavi.ac.ir/article_316_dfc0d3d4b3f8f853b8b2fe22e26e37c2.pdf} }