دانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های قرآنی2251-9378173220200922A Comparative Study of Self-Efficacy from the Perspective of the Qur'an and Psychologyبررسی تطبیقی خودکارآمدی از دیدگاه قرآن و روانشناسی3331082FAرضاشکرانیدانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهانوحیدسلیمیدانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه آزاد اسلامی، خوراسگانامیرقمرانیاستادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهانJournal Article20200923Self-efficacy means: A person’s beliefs or judgments about his or her ability to perform duties and responsibilities. This concept is one of the concepts that psychologists have achieved through the study of human characteristics and through experimental (empirical) studies. In this article, it is tried to re-read this concept from the perspective of the Qur'an and to compare it in the Qur'an and psychology. It became clear by examining all the verses of the Holy Qur'an, that the Qur'an believes in human abilities as a principle on the path to perfection and has raised this issue in some verses. It was found that in the verses of the Qur'an by comparing the concept of self-efficacy in the Qur'an and psychology in addition to what is said in the field of psychology about self-efficacy, other sources and factors are addressed. In the present study, the sources of self-efficacy that are confirmed from the perspective of the Qur'an are listed in two parts: (1) Verses from the Qur'an that confirm the sources of self-efficacy from a psychological point of view, (2) Sources of self-efficacy that are specifically stated in the Qur'an. There are also differences in the creation and formation of self-efficacy from the perspective of the Qur'an and psychology.<em>خودکارآمدی یعنی باورها یا قضاوتهای فرد نسبت به تواناییهای خود در انجام وظایف و مسئولیتها. این مفهوم، از جمله مفاهیمی است که روانشناسان از راه مطالعۀ خصوصیات انسان و با مطالعات تجربی به آن دست یافتهاند.</em><br /> <em>در این جستار، این مفهوم از منظر قرآن بازخوانی گردیده و به بررسی تطبیقی آن در قرآن و روانشناسی پرداخته شده است.</em><br /> <em>با بررسی تمامی آیات قرآن کریم مشخص گردید که قرآن به باور انسان به تواناییهای خود به عنوان یک اصل در مسیر کمال توجه کرده و در آیاتی، این موضوع را مطرح کرده است. با مقایسه مفهوم خودکارآمدی در قرآن و روانشناسی مشخص گردید که در آیات قرآن علاوه بر آنچه در حوزه روانشناسی پیرامون خودکارآمدی آمده است، به منابع و عوامل دیگری پرداخته شده است.</em><br /> در پژوهش حاضر، منابع خودکارآمدی که از منظر قرآن تأیید شدهاند، در دو بخش آمدهاند: 1ـ آیاتی از قرآن که منابع خودکارآمدی از دیدگاه روانشناسی را تأیید میکنند، 2ـ منابع خودکارآمدی که در قرآن به صورت اختصاصی بیان شدهاند. در بخش ایجاد و شکلگیریِ خودکارآمدی نیز از منظر قرآن و روانشناسی تفاوتهایی وجود دارد.https://qd.razavi.ac.ir/article_1082_23e78b4ca0db98cc8e13a24880f9b476.pdfدانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های قرآنی2251-9378173220200922Sociological Capacity Assessment of Religion in the Reconstruction of the Religious Context of the Era of the Descent of the Qur'anظرفیتسنجی جامعهشناسی دین در بازسازی بافت دینی عصر نزول قرآن35621083FAحسینشجاعیدانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث پردیس فارابی دانشگاه تهرانروحاللهداوریدکتری تفسیر تطبیقی دانشگاه قمسید رضامودباستاد دانشگاه قمJournal Article20200923If we consider the words as the appearance and body of the text, it is considered as its texture, interior and soul. Words take on meaning based on context, and ignoring them is tantamount to eisegetes (eisegesis) the text. But how can texture be achieved? Especially in a text such as the Qur'an, which has a wide time gap with our time, how is this goal achieved and by what mechanism can a reconstructed view of those ages be achieved? Achieving this goal is very complex and requires the cooperation of many sciences. In the reconstruction of a context, several fields such as politics, economics, culture and religion are involved, each of which needs its own tools for reconstruction. In the meantime, if we seek to reconstruct the religious context, knowledge such as the sociology of religion has the appropriate capacity for this purpose. Based on this ability, the authors of this article have tried to test the ability of this knowledge in reconstructing the texture of idolatry of the pre-Islamic era by using one of the methods available in the sociology of religion as a method of functionalist analysis. Accordingly, it was found that idolatry in the Arabian Peninsula had three functions: security, covenant, and norm, and because of these positive characteristics, it was very much welcomed by the ignorant Arabs (the pre-Islamic, jāhilīyah Arabs).<em>اگر کلمات را ظاهر و جسم متن به حساب بیاوریم، بافت، باطن و روح آن محسوب میشود. کلمات بر اساس بافت معنا میپذیرند و بیتوجهی به آن به منزله تفسیر به رأی متن است. اما چگونه میتوان به بافت دست یافت؛ به ویژه در متنی چون قرآن که فاصلۀ زمانی گستردهای با عصر ما دارد؟ این هدف چگونه محقق میشود و با چه سازوکاری میتوان به نمایی بازسازیشده از آن اعصار دست یافت؟ رسیدن به این هدف بسیار پیچیده است و همکاری علوم متعددی را میطلبد. در بازسازی یک بافت، زمینههای متعددی چون سیاست، اقتصاد، فرهنگ و دین دخیل میباشند که هر کدام از آنها ابزارهایی مخصوص به خود را برای بازسازی نیاز دارد. در این بین اگر به دنبال بازسازی بافت دینی باشیم، دانشی چون جامعهشناسی دین، ظرفیت مناسبی را برای این هدف دارا میباشد.</em><br /> نویسندگان این مقاله، متکی بر همین قابلیت سعی کردهاند تا با استفاده از یکی از روشهای موجود در جامعهشناسی دین به عنوان روش تحلیل کارکردگرایی، قابلیت این دانش را در بازسازی بافت بتپرستی عصر جاهلیت به آزمون گذارند. بر همین اساس مشخص شد که بتپرستی در جزیرةالعرب سه کارکرد امنیتی، میثاقی و هنجاری را دارا بوده است و به سبب همین ویژگیهای مثبت بوده که عرب جاهلی اقبالی زیاد به آن داشته است.https://qd.razavi.ac.ir/article_1083_698b175bc12f7c9f823e1feb7ee51a3e.pdfدانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های قرآنی2251-9378173220200922The Ideal Model of Intercultural Communication of the World’s Oppressed from the Perspective of the Holy Quranالگوی مطلوب ارتباطات میانفرهنگی مستضعفان جهان از منظر قرآن کریم63941084FAمحمدصادقنصراللهیاستادیار دانشگاه امام صادق(علیهالسلام)محمدرضاکوهکندانشجوی دکتری فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(علیهالسلام)Journal Article20200923Despite the wide differences of humans in religion, language, customs, nationality, race, color, etc., at first glance, it seems that convergence between cultures and their extensive and constructive interaction is difficult or impossible. In this study, we seek to answer the question of whether the formation of a global front of the oppressed is acceptable to the Qur'an or not? What is the desired model of intercultural communication of the oppressed and what are the principles governing it? For this purpose, a number of selected verses were analyzed by the foundation data method and its paradigm model was obtained. “Anti-arrogance as a common culture and identity of the oppressed of the world” became the main phenomenon and its causes, contexts, intervening conditions, strategies of interaction/mutual interaction and its consequences were extracted from selected verses. According to this model, the oppressed have levels, types and conditions, and the connections between them are extensive (broad) but equivocal. In other words, this front is trans- school of thought (maḏhab, doctrine), trans-religious and trans- method, but the type of relationship with each of them is different and depends on the degree of true faith of individuals. Also in these communications, there are principles that act as governing principles, and in fact, all these principles can be placed under the principle of justice. The action strategies of the Muslims on the side of the oppressed, in fact, explain the rights of each group to which it should be granted.<em>باوجود تفاوتهای گسترده انسانها در دین، زبان، رسوم، ملیت، نژاد، رنگ و...، در نگاه اول این گونه به نظر میرسد که همگرایی میان فرهنگها و تعامل گسترده و سازنده آنها امری دشوار یا ناممکن باشد.</em>
در این پژوهش به دنبال پاسخ به این سؤال هستیم که آیا تشکیل جبههای جهانی از مستضعفان مورد قبول قرآن است یا خیر؟ الگوی مطلوب ارتباطات میانفرهنگی مستضعفان چیست و اصول حاکم بر آن کدام است؟ بدینمنظور تعدادی از آیات منتخب با روش دادهبنیاد تحلیل شده و الگوی پارادایمی آن به دست آمد. «استکبارستیزی به مثابه فرهنگ و هویت مشترک مستضعفان جهان» به عنوان پدیده اصلی قرار گرفت و علل، زمینهها، شرایط مداخلهگر، راهبردهای کنش/کنش متقابل و پیامدهای آن از آیات منتخب استخراج شد. طبق این الگو، مستضعفان، مراتب، انواع و شروطی دارند و ارتباطات میان آنها، موسع اما مشکک است. به تعبیر دیگر این جبهه، فرامذهبی، فرادینی و فرامسلکی است؛ اما نوع ارتباط با هر دسته از آنها متفاوت است و به میزان ایمان حقیقی افراد بستگی دارد. همچنین در این ارتباطات، اصولی هستند که به عنوان اصول حاکم عمل میکنند که در واقع میتوان همه این اصول را ذیل اصل عدالت جای داد. راهبردهای کنشی مسلمانان در جبهه مستضعفان در واقع حق هر گروه را که باید به آن اعطا کرد، تبیین میکند.https://qd.razavi.ac.ir/article_1084_0806ebfb4440e9ab0b3fc6975a23b7b8.pdfدانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های قرآنی2251-9378173220200922Factors Affecting Cultural Normalization from the Perspective of the Holy Quranعوامل مٶثر بر هنجارسازی فرهنگی از دیدگاه قرآن کریم951181085FAسیدمحسنمیرسندسیعضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیJournal Article20200923Many cultural foundations in any micro or macro society include values and norms that shape the orientation of attitudes, mindsets, and behaviors among them. The original and ideal culture of Islam, which is manifested in the Holy Quran, has paid special attention to the expression of transcendent norms and values for happiness in individual and social life. From this point of view, the ideal society of Islam is the society that can provide the ground for the realization of these values and norms among Muslims as much as possible, and thus guarantee their happiness in this world and the hereafter. The establishment of desirable religious values and norms in the Muslim community depends on a set of factors that lack of timely and appropriate attention to them not only interferes with the realization of religious culture but also facilitates the entry and acceptance of values and patterns that often conflict with values and norms of Islam that wants. This article tries to address the main factors that, from the Qur'an’s point of view, create and spread the culture and norms that are desirable and desired by Islamic law, and as a result, the Muslim community becomes normal. These factors include the three main categories of norm sending, norm itself and normative audience (target group), which we will briefly introduce the effectiveness features of each based on Quranic verses and references.<em>بخش زیادی از بنیادهای فرهنگی در هر جامعه خرد و کلان، شامل ارزشها و هنجارهایی است که جهتدهی به نگرشها، ذهنیتها و رفتارها را در میان آنها شکل میدهد. فرهنگ اصیل و آرمانی اسلام که در قرآن کریم متجلی شده است، توجه ویژهای به بیان هنجارها و ارزشهای متعالی برای سعادت در حیات فردی و اجتماعی انسان داشته است. از این دیدگاه، جامعه آرمانی اسلام آن اجتماعی است که بتواند زمینه تحقق هر چه بیشتر این ارزشها و هنجارها را در میان مسلمانان فراهم آورد و از این طریق، سعادت زندگی دنیوی و اخروی آنها را تضمین نماید. استقرار ارزشها و هنجارهای مطلوب دینی در جامعه مسلمانان، وابسته به مجموعهای از عوامل است که عدم توجهِ به موقع و مناسب به آنها نه تنها در تحقق فرهنگ دینی اخلال ایجاد میکند، بلکه موجب تسهیل در ورود و پذیرش ارزشها و الگوهایی میشود که بسا تعارض جدی با ارزشها و هنجارهای مورد نظر اسلام داشته باشد.</em>
این مقاله تلاش دارد به عوامل اصلی که از دیدگاه قرآن، موجب ایجاد و گسترش فرهنگ و هنجارهای مطلوب و مورد نظر شریعت اسلام و در نتیجه هنجارمند شدن جامعه مسلمانان میشود، بپردازد. این عوامل شامل سه دسته اصلیِ هنجارفرستان، خودِ هنجار و مخاطبان هنجاری (گروه هدف) میباشد که ضمن معرفی اجمالی، به ویژگیهای اثربخشی هر کدام مبتنی بر آیات و اشارههای قرآنی خواهیم پرداخت.https://qd.razavi.ac.ir/article_1085_6e822dc645fcba436629a5449f2b637b.pdfدانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های قرآنی2251-9378173220200922Influencing Factors in the Spiritual Arrogance of Pharaoh with Emphasis on the Interpretation (Tafsīr) of the al-Kaašīf (the Revealer)عوامل اثرگذار در روحیه استکباری فرعون با تأکید بر تفسیر الکاشف1191421086FAغلامحسینکمیلی تختهجاندانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه فردوسی مشهدمحمدعلیرضایی کرمانیدانشگاه فردوسی0000-0001-9088-1371صاحبعلیاکبریدانشگاه فردوسی مشهد0000-0003-3483-5594Journal Article20200923Humans are all born of the nature of monotheism, and according to the power of choice given to them by the sacred essence of God based on the wisdom, they are faced with two ways, “whether he be grateful or ungrateful” or by their wise choice, they take the side of God Almighty in the way drawn from, which is the source of happiness, or they choose misguidance by their ill-considered choice. The present study seeks to explain the influential factors in the spiritual arrogance and dictatorship of Pharaoh by using the Holy Quran, the views of commentators and thinkers and emphasizing the interpretive views of Allama Muhammad Javad Mughniyeh in Al-Kaašīf. These factors in the internal field such as: adherence to the inclination of the soul, feeling of needless, hegemony and arrogance and in the external field such as: the role of gentries, heads (leaders) and the noble classes of society has been studied. The motive for emphasizing Allameh Mughniyeh’s views is his contemporary view in Al-Kaašīf to global arrogance and Zionism as the pharaohs of the time, which is formed in the face of the United States and the Zionist regime. In this article, we want to know what factors caused the revolt of Pharaoh to the extent that he claimed divinity! Oppression and violation on the rights of the people was his way. The result of this research will be obtaining the general rule and the underlying factors in the formation of the spirit and behavior of the arrogants and criminals of history.<em>انسانها همگی بر فطرت توحید زاده میشوند و با توجه به قدرت انتخابی که ذات مقدس الهی از روی حکمت به آنان داده است، با دو راه مواجه میشوند: </em><em> </em><em>إِمَّا شَاکِرًا وَإِمَّا کَفُورًا</em><em> </em><em>؛ یا با انتخاب خردمندانه خویش، در راه ترسیمشده از جانب خداوند متعال که مایه سعادت است، قرار میگیرند و یا با انتخاب نسنجیده خویش، گمراهی را برمیگزینند. پژوهش پیش روی با بهرهگیری از قرآن کریم، دیدگاه مفسران و اندیشمندان و با تأکید بر دیدگاههای تفسیری علامه محمدجواد مغنیه در </em>الکاشف<em>، به دنبال تبیین عوامل اثرگذار در روحیه استکباری و استبدادیِ فرعون است. این عوامل در حوزه درونی مانند تبعیت از هوای نفس، احساس بینیازی، کبر، برتریجویی و...، و حوزه برونی مانند نقش اشراف، سران و خواص جامعه و... مورد بررسی قرار گرفته است. انگیزه تأکید بر دیدگاههای علامه مغنیه، نگاه عصری ایشان در </em>الکاشف<em> به استکبار و صهیونیزم جهانی به</em><em> </em><em>عنوان فرعونهای زمانه میباشد که در چهره آمریکا و رژیم صهیونیستی تبلور یافته است.</em>
<em>در این جستار بر آنیم که بدانیم چه عواملی باعث طغیان فرعون گردیدهاند تا جایی که ادعای الوهیت نموده و ظلم و ستم و پایمال نمودن حقوق مردم را شیوه خویش قرار داده است.</em>
نتیجه این پژوهش، به دست آوردن قاعده کلی و عوامل زمینهساز در شکلگیری روحیه و رفتار مستکبران و جنایتکاران تاریخ خواهد بود.https://qd.razavi.ac.ir/article_1086_0048d6c5b49485ec3db6aae7079b2eca.pdfدانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های قرآنی2251-9378173220200922Principles and Characteristics of Monotheistic and Non-Monotheistic Currents in the Holy Quranاصول و شاخصههای جریان توحیدی و غیر توحیدی در قرآن کریم1431631087FAعلیجلائیان اکبرنیاعضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی
معاون پژوهش و برنامه ریزی بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضویمحمدعلیمهدوی راددانشگاه تهرانجوادایروانیدانشیار دانشگاه علوم اسلامی رضویJournal Article20200923Man uses a lot of power to meet his material and spiritual needs and uses different affairs and various social currents. But many of his efforts are in vain and sometimes unsuccessful. Whether the style and social current that has been chosen is based on unhealthy principles and foundations. This article, which is organized by library method and descriptive-analytical method, seeks to explain the characteristics of monotheistic social current by referring to the Qur'an and content analysis method. A current that recognizes the real, material (corporeal) and spiritual needs of human beings and responds correctly; so that humanity can achieve the perfection of its world and the hereafter in a healthy society. This current responds to human needs under the management of reason and religion; so that human beings can reach the path of divine (pleasure of Allah) pleasure and be free from anxiety and worry and do not suffer from material (corporeal) deficiencies. The necessity of this argument arises when, always in the face of the monotheistic current, the current of Tāġūt (a false god, deity) also claims to meet human needs and has forced many to follow it by material plans. It seeks to meet needs in the direction of power-seeking and hedonism, and also responds to human spiritual vacuums in a material way. Hence, human always faces many failures and keeps man away from pure human nature. This work, with reference to the material and spiritual needs of human beings, explains the principles of the two currents that respond to it. And it has considered worship (devotion, servitude) and God-centeredness (theocentrism), belief in the unseen (invisible, absent) and resurrection and the guardianship of truth as the principles of the monotheistic and human-centered (personalism) current, materialism and the guardianship (Velâyat, Wilāyat) of Tāġūt (a false god, deity) as the principles of the current of Taghut and in the end he has dealt with the characteristics of these two currents.<em>انسان برای پاسخگویی به نیازهای مادی و معنوی خویش، توان زیادی به کار میبندد و از امور مختلف و جریانهای اجتماعی گوناگونی استفاده میبرد. ولی بسیاری از تلاشهای او بیحاصل و گاه بدفرجام است؛ چه، سبک و جریان اجتماعیای که برگزیده است، بر اصول و مبانی ناسالمی استوار گردیده است. این نوشتار که به روش کتابخانهای و شیوه توصیفی ـ تحلیلی سامان مییابد، در پی آن است که با مراجعه به قرآن و با روش تحلیل محتوا، شاخصههای جریان اجتماعیِ توحیدی را تبیین نماید؛ جریانی که نیازهای واقعی، مادی و معنوی انسان را میشناسد و به درستی پاسخ میگوید تا بشریت بتواند در جامعهای سالم، به کمال دنیا و آخرت خویش دست یابد. این جریان نیازها بشر را تحت مدیریت عقل و شرع پاسخ میدهد تا انسان به مسیر رضوان الهی نائل گردد و از اضطراب و نگرانی دور باشد و با کمبودهای مادی از پای درنیاید.</em>
ضرورت این بحث آنگاه رخ مینماید که همیشه در مقابل جریان توحیدی، جریان طاغوت نیز مدعی پاسخگویی به نیازهای بشری است و با برنامههایی مادی، بسیاری را نیز به پیروی از خویش واداشته است. این جریان، پاسخگویی به نیازها را در مسیر قدرتطلبی و لذتگرایی دنبال مینماید و به خلأهای معنوی انسان نیز پاسخی مادی میگوید. از این روی، همیشه با ناکامیهای فراوان روبهرو میگردد و انسان را از فطرت پاک انسانی دورتر مینماید. این اثر با اشاره به نیازهای مادی و معنوی بشر، به تبیین اصول دو جریان پاسخگوی آن پرداخته است و عبودیت و خدامحوری، ایمان به غیب و معاد و ولایت حق را اصول جریان توحیدی، و انسانمحوری، مادیگرایی و ولایت طاغوت را اصول جریان طاغوت برشمرده و در پایان به شاخصههای این دو جریان پرداخته است.https://qd.razavi.ac.ir/article_1087_c0ea60739bcc0e1d7e19775b90b2bc65.pdfدانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های قرآنی2251-9378173220200922Examining the Views of Commentators on the Meaning of the Eloquence of Prophet Moses (pbuh)بررسی دیدگاههای مفسران درباره مراد از فصیح نبودن حضرت موسی(علیهالسلام)165186108810.30513/qd.2020.1088FAالهههادیان رسنانیاستادیار دانشگاه قرآن و حدیثJournal Article20200923Looking at the translations and interpretations presented below a group of verses related to Prophet Moses (pbuh) shows that the seemingly common space of this group of verses has such an impact on the minds of translators and commentators that in expressing the semantic forms of these verses has a kind of judgment and imposing meaning on the verse while the appearance of the verses does not prove its meaning. The most important of these verses are four seemingly related verses in four surahs (chapters), which according to many, indicate the problem of Prophet Moses (pbuh) in speech; some narrations attribute the emergence of this problem to the arrival of the effect of fire in his language, which seems to be the first Islamic source to narrate this matter is Ṭabarī and taken from the Torah. An analysis of this issue makes it clear that what is meant by Aaron (Haroun) being more eloquent than Moses (pbuh) is not what most commentators have ever thought, and has linked it to the entanglement of the tongue of Prophet Moses (pbuh); rather, according to the main root of “fluent”, which is the appearance of something, regardless of any background and mental assumptions, it means that Aaron’s words do not precede the history (are not prior to) of murder, and therefore Moses (pbuh) asks God to take Aaron (pbuh) with him to complete the mission. By proving this hypothesis, the connection of these seemingly related verses is severed and one must look for another meaning for them -other than the one that has been expressed so far-. In this article, the views of the commentators under the above verses are presented in the form of three views, and after reviewing, a new point of view is presented in each case.<em>نگاهی به ترجمهها و تفاسیر مطرحشده ذیل دستهای از آیاتِ مرتبط با حضرت موسی</em>u<em> نشان میدهد که فضای به ظاهر مشترک این دسته از آیات، چنان تأثیری بر ذهن مترجمان و مفسران نهاده است که در بیان قالبهای معناییِ این آیات، دچار نوعی داوری و تحمیل معنا بر آیه شدهاند؛ در حالی که ظاهر آیات گواه بر آن معنا نیست. مهمترین این آیات، چهار دسته آیات به ظاهر مرتبط با یکدیگر در چهار سوره هستند که به زعم بسیاری، بیانگر مشکل حضرت موسی</em>u<em> در تکلم میباشند. برخی نقلها، پدید آمدن این مشکل را منتسب به رسیدن اثر آتش به زبان ایشان میدانند که به نظر میرسد نخستین مصدر اسلامیِ نقلکننده این مطلب، طبری و برگرفته از تورات است.</em><br /> <em>واکاوی در این مسئله روشن میکند که مراد از فصیحتر بودن هارون نسبت به موسی</em>u<em> </em><em>، آن چیزی نیست که بیشتر مفسران تا کنون گمان کردهاند و آن را به تعقید و گرفتگی زبان حضرت موسی</em>u<em> ارتباط دادهاند؛ بلکه با توجه به ماده اصلی «فصح» که ظهور چیزی است، بدون توجه به هر گونه پیشینه و مفروضات ذهنی، مرادْ مسبوق نبودن کلام هارون به سابقه قتل است و لذا موسی</em>u<em> از خداوند درخواست میکند که هارون</em>u<em> را با او همراه کند تا مأموریت را به سرانجام برساند.</em><br /> <em>با اثبات این فرضیه، ارتباط این آیاتِ به ظاهر مرتبط با یکدیگر قطع میگردد و باید در جستجوی معنایی دیگر ـ</em><em> </em><em>غیر از آن معنایی که تا کنون بیان شده استـ برای آنها بود.</em><br /> در این نوشتار، دیدگاههای مفسران ذیل آیات مذکور در قالب سه دیدگاه مطرح، و پس از نقد و بررسی، دیدگاه نوین در هر مورد ارائه شده است.https://qd.razavi.ac.ir/article_1088_e70d39cdbdb9533854bbb4d924acab6f.pdfدانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های قرآنی2251-9378173220200922Rereading the Concept of “Light” in the Holy Quranبازخوانی مفهوم «نور» در قرآن کریم187218108910.30513/qd.2020.1089FAمحمودواعظیاستادیار دانشگاه تهرانحسینجدیدانشجوی دکتری دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20200923The concept of light has a comprehensive and fundamental meaning in Quranic applications and has been used 49 times in different contexts. With thematic contemplation in Qur'anic applications, in addition to the pursuit of light, on both the ontological and epistemological levels, how the cognitive subject is perceived in the perception of “light” is very important. New commentators on the interpretation of the verse of light have tended to be figurative due to the existence of narrative information and intellectual barriers. But another group, after the fifth century, sought to prove the truth of the verse by offering different definitions. This article takes two explanatory-critical approaches to the views of earlier commentators, based on interrogation in Qur'anic applications, in addition to different classifications in the applications of light, inspired by Qur'anic linguistic findings, on how to attribute “the light of God”. Therefore, although the light of the Almighty God falls into the category of transcendental light, it has a transcendent and expanded level. This perfection of the appearance of the Almighty God’s light must be understood, in addition to the removal of the various veils of darkness and light, with the inner realm of man, the “heart”.<em>مفهوم نور در کاربستهای قرآنی، از معنایی جامع و بنیادین برخوردار بوده و بالغ بر 49 بار در سیاقهای گوناگون به کار رفته است. با تدبر موضوعی در کاربردهای قرآنی، علاوه بر پیجوییِ نور در دو سطحِ هستیشناختی و معرفتشناختی، چگونگی ادراک فاعل شناسا در تلقی «نور» بسیار حائز اهمیت است. مفسران متقدم در تفسیر آیه نور به خاطر وجود دادههای نقلی و موانع عقلی، به مجازانگاری تمایل یافتهاند. اما طیفی دیگر پس از سده پنجم با ارائه تعاریفی دگرسان، در پی اثبات حقیقتنمایی آیه نور برآمدهاند.</em><br /> این مقاله با اتخاذ دو رویکرد تبیینی ـ انتقادی نسبت به آرای مفسران متقدم، با بنمایهای از استنطاق در کاربستهای قرآنی، علاوه بر دستهبندی متفاوت در اطلاقات نور، با الهامگیری از یافتههای زبانشناختی قرآنی، به چگونگی انتسابِ «نور خدا» پرداخته است. لذا گرچه نور خدای تعالی در زمره نور فراحسی جای میگیرد، لیکن از مراتبی فراگستر و متعالی برخوردار است. این کمال ظهورِ نور خدای تعالی را باید علاوه بر رفع حجابهای گوناگون ظلمانی و نورانی، با ساحت درونی انسان یعنی «قلب» ادراک نمود.https://qd.razavi.ac.ir/article_1089_471cdb4ec379f4f1c94678119345487b.pdfدانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های قرآنی2251-9378173220200922The Place of Behavioral Justice in the Relationship between Human and the Environment from the Perspective of the Qur'anجایگاه عدالت رفتاری در رابطه انسان و محیط زیست از نگاه قرآن2192381090FAعلیرضانوبریاستادیار دانشگاه تهرانJournal Article20200923Environmental issues have been considered by many scientists in recent decades. Improper interaction (reaction) with the environment has caused irreparable problems in environmental processes. Although basic strategies have been proposed by scientists, so far no satisfactory results have been obtained in eliminating inappropriate interaction (reaction) with the environment. In this article, the environment and the type of human behavior in the face of it is evaluated from the perspective of the Qur'an. So the fundamental question is: from the Qur'an’s point of view, what behaviors are desirable in the face of man in the environment? And what should be done? The result of the research is that the Qur'an confirms a special type of human interaction (reaction) with the environment. Of course, the Qur'an emphasizes the natural religion. For this reason, the Qur'an’s advice regarding human interaction (reaction) with the environment does not apply to every human being. Rather, it is a human being who has behavioral justice according to his natural religion.<em>مسائل زیستمحیطی در دهههای اخیر توسط بسیاری از دانشمندان مورد توجه قرار گرفته است. تعامل نامناسب با محیط زیست، باعث مشکلات جبرانناپذیری در فرایندهای محیطی شده است. هرچند راهبردهای اساسی از سوی دانشمندان ارائه شده است، ولی تا کنون نتایج رضایتبخشی در برطرف کردن تعامل نامناسب با محیط زیست به دست نیامده است.</em>
در این جستار، محیط زیست و نوع رفتار انسان در مواجهه با آن، از نگاه قرآن مورد ارزیابی قرار گرفته است. پس پرسش اساسی این است که «از منظر قرآن در مواجهۀ انسان با محیط زیست چه رفتارهایی مطلوب است؟ و چه کارهایی باید انجام داد؟» نتیجه پژوهش این است که قرآن نوع خاصی از تعامل انسان با محیط زیست را تأیید میکند. البته قرآن بر دین فطری تأکید دارد. برای همین، توصیههای قرآن نسبت به تعامل انسان با محیط زیست، شامل هر انسانی نیست. بلکه انسانی مورد نظر است که بر اساس دین فطری، از عدالت رفتاری برخوردار باشد.https://qd.razavi.ac.ir/article_1090_31a59bf90fab63cb12fecd5c2733458b.pdfدانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های قرآنی2251-9378173220200922The Signification (Referent) of the Qur'an in the Process of Presenting Hadith; Based on the Application of the Supply Criterion (Standard) by the Infallibles (Maʿṣūmīn) (p.b.u.t.)مدلول قرآن در فرایند عرضه حدیث؛ بر پایه کاربرد معیار عرضه توسط معصومان(علیهمالسلام)2392631091FAاحمدجمالی گندمانیدکتری علوم قرآن و حدیثمحمدکاظمرحمان ستایشاستادیار علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات دانشگاه قمJournal Article20200923Forgery (invention) of hadith, error and mistake of some narrators in hearing, understanding or quoting hadith indicates the necessity of criticizing narrations to ensure their correctness or incorrectness. To deal with these harms, the most frequent advice of the infallibles (p.b.u.t.) is to criticize the content with the focus on presenting the hadith on the Qur'an. However, despite exploring the nature (quiddity) and validity of the narrations of presentation, related to the signification (referent) of the Qur'an in the process of presentation has not been studied based on the applications of this criterion (standard) by the Imams (p.b.u.t.) and focusing on the hadith view. This research has analyzed the text of the narrations of the presentation and the example of the narrations presented on the Qur'an by the Imams (p.b.u.t.) by descriptive-analytical method with the aim of investigating this issue. According to the narrative examples of presentation, the signification (referent) of the Qur'an in the process of presentation is a model consisting of at least one of the text, appearance (exoteric), principles, discourse and esoteric interpretative signification (referent) of the Qur'an (on this condition that does not contradict other significations). Quranic principles in this research are fixed and what is meant by the discourse of the Qur'an is a set of institutionalized teachings of the Qur'an on various subjects, from which the concept in question may not be understood separately, but together they convey a special meaning to the reader.<em>جعل حدیث، خطا و اشتباه برخی راویان در سماع، فهم و یا نقل حدیث، حکایت از ضرورت نقد روایات جهت اطمینان از درستی یا نادرستی آنها دارد. برای مقابله با این آسیبها، پربسامدترین توصیه معصومان</em>M<em> </em><em>، نقد محتوایی با محوریت عرضه حدیث بر قرآن است. با این حال، علیرغم کاوش درباره چیستی و اعتبار روایات عرض، تا کنون پیرامون مدلول قرآن در فرایند عرضه بر پایه موارد کاربرد این معیار توسط ائمه</em>M<em> و با محوریت نگاه حدیثی، مطالعهای صورت نگرفته است.</em>
این جستار با روش توصیفی تحلیلی و با هدف واکاوی این موضوع، به تحلیل متن روایات عرض و نمونه روایات عرضهشده بر قرآن توسط امامانM پرداخته است. بر اساس نمونههای روایی عرضه، گستره مدلول قرآن در فرایند عرضه، الگویی مرکب از حداقل یکی از نص، ظاهر، اصول، گفتمان و مدلول تأویلی باطنی قرآن (به شرط عدم مخالفت با سایر مدلولها) است. اصول قرآنی در این تحقیق، گزارهها و مؤلفههای ثابت و پذیرفتهشده قرآنی است که یک یا چند آیه قرآن به آن صراحت دارد و مراد از گفتمان قرآن، مجموعهای از آموزههای نهادینهشدۀ قرآن در موضوعات مختلف است که شاید به صورت جداگانه، مفهوم مدّنظر را نتوان از آنها برداشت نمود؛ ولی در کنار یکدیگر، مفهوم خاصی را به خواننده منتقل میکند.https://qd.razavi.ac.ir/article_1091_4eec23f5aec8929a3ab4bbf903fd669b.pdfدانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های قرآنی2251-9378173220200922Critical Analysis of the Views of Commentators and Thinkers of Quranic Sciences about Attributing Spiritual Distortion to the Holy Quranتحلیل انتقادی دیدگاه مفسران و اندیشمندان علوم قرآنی درباره انتساب تحریف معنوی به قرآن کریم2652861092FAعلیمحمدی آشنانیاستادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم0000-0002-8907-4342مهدیحیاتیگروه علوم قرآن و حدیث، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران0000-0002-3497-4773زهراقطبیکارشناس ارشد علوم قرآنمژگانعامبخشکارشناس ارشد علوم قرآنJournal Article20200923Undoubtedly, throughout history, some have tried to interpret the meaning of Qur'anic verses based on their own views. This disgusting act is called “eisegesis” in the narrations and is attributed to the distorters, not to the Qur'an, but gradually, among Shiite and Sunni Qur'an scholars, “eisegesis” of individuals, with the “figurative distortion” of the Qur'an is considered identical and the interpretation of figurative distortion is attributed to the Holy Qur'an, and due to the occurrence of eisegesis of individuals, the figurative distortion of the Qur'an is also considered inevitable. This article examines and criticizes this view with a descriptive-analytical method and by presenting intellectual and narrative (traditional) reasons, challenges the similarity of eisegesis of individuals and the figurative distortion of the Qur'an and emphasizes the clear differences between the interpretation of the opinion of those who have false opinions with the figurative distortion of the Qur'an; thus, the existence of eisegesis according to the opinion of individuals, not in the signification of concordance (conformity), is the same as the figurative distortion of the Qur'an, nor in the signification of containment and consecutive (meaning) signification, it contains and proves it. The authors promote the attribution of semantic (figurative) distortion to individuals, rather than the attribution of figurative distortion to the Holy Qur'an.<em>بدون تردید در طول تاریخ برخی کوشیدهاند تا معنای آیات قرآن را بر اساس دیدگاههای خود تفسیر نمایند. این اقدام ناپسند، در روایات، «تفسیر به رأی» نام گرفته و به افراد تحریفگر نسبت داده شده است، نه به قرآن؛ ولی به تدریج در میان قرآنپژوهان شیعه و اهل سنت، «تفسیر به رأی» افراد، با «تحریف معنوی» قرآن همسان تلقی شده و تعبیر تحریف معنوی، به قرآن کریم انتساب یافته و به دلیل وقوع تفسیر به رأی افراد، تحریف معنوی قرآن نیز حتمی انگاشته شده است.</em>
<em>این</em><em> نوشتار با روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی و نقد این دیدگاه پرداخته و با ارائه دلایل عقلی و نقلی، اینهمانی بودن تفسیر به رأی افراد و تحریف معنوی قرآن را به چالش کشیده، بر تفاوتهای روشن تفسیر به رأی صاحبان آرای باطله با تحریفیافتگی معنوی قرآن تأکید میورزد؛ چرا که تفسیر به رأی، به افراد نسبت مییابد، ولی تحریف معنوی، به قرآن نسبت یافته است. بدین رو، وجود تفسیر به رأی افراد، نه به دلالت مطابقی، همان تحریف معنوی قرآن است و نه به دلالت تضمنی و التزامی، آن را در بر داشته و اثبات میکند.</em>
نگارندگان انتساب تحریفگری معنایی به افراد را به جای انتساب تحریفیافتگی معنوی به قرآن کریم پیش رو مینهند.https://qd.razavi.ac.ir/article_1092_e347714bd94b7a894b6e14fb1d8ad61b.pdfدانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های قرآنی2251-9378173220200922Content Analysis of Abstracts of Research Articles of Quran and Hadith Sciences from the Perspective of Research Methodology (Case Study of 61 Articles from Five Journals)تحلیل محتوایی چکیدههای مقالات پژوهشیِ علوم قرآن و حدیث از منظر روششناسی تحقیق (مطالعه موردی 61 مقاله از پنج مجله)2873151093FAآسیهذوعلمدانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه تربیت مدرسفاطمهعلیان نژادیدانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه تربیت مدرسعلیحاجی خانیدانشیار دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20200923The abstract of a research is a summary of its basic contents that has a great impact on its introduction and dissemination in the scientific community. The degree of observance of abstract writing criteria (standards), which varies depending on the field of research, can be considered as an indicator for the methodical development of science in that field. Due to the quantitative and qualitative growth of Quranic and Hadith science publications in recent years and in order to improve the quality of abstract writing in this field, there is a need for some kind of practical modeling for researchers. Accordingly, the present study intends to analyze the extent of compliance with these criteria in some articles in this field statistically with objective samples after determining the most important content criteria for writing abstracts in articles in the field of Quran and Hadith sciences by descriptive-analytical method with critique. As a result, by looking at the global standards of abstract writing and based on the objectives of the abstract in the mentioned field, the criteria were determined as points whose presence or absence is necessary or preferable. For example, the necessity of the purpose, questions, method and most important results of the research and the absence of extra-textual content, old and slang content and synonymous words in the abstract can be mentioned. In the 61 articles reviewed by five journals in this field, among the necessary criteria for abstract writing, “research method” and among the preferred criteria, “necessity and importance of research” had the lowest percentage of observance.چکیدۀ یک پژوهش، فشردهای از مطالب اساسی آن است که تأثیر زیادی در شناساندن و انتشار آن در جامعۀ علمی دارد. میزان رعایت معیارهای چکیدهنویسی که بسته به حوزۀ پژوهش متفاوت است، میتواند شاخصی برای توسعۀ روشمند علم در آن حوزه به حساب آید. با توجه به رشد کمّی و کیفی نشریات علوم قرآن و حدیث در سالهای اخیر و به منظور ارتقای سطح کیفی چکیدهنویسی در این حوزه، نیاز به نوعی الگوسازیِ عملی برای محققان حس میشود. بر این اساس، پژوهش حاضر در صدد برآمد به روش توصیفی ـ تحلیلی همراه با نقد، پس از تعیین مهمترین معیارهای محتواییِ نگارش چکیده در مقالات حوزۀ علوم قرآن و حدیث، میزان رعایت این معیارها را در برخی مقالات این حوزه به صورت آماری همراه با نمونههای عینی تحلیل نماید. در نتیجه با نگاه به استانداردهایِ جهانیِ چکیدهنویسی و بر اساس اهداف چکیده در حوزۀ نامبرده، معیارها به صورت نکاتی که وجود یا عدم وجود آنها ضروری یا ترجیحی است، تعیین شد؛ برای نمونه میتوان از ضرورت وجود هدف، سؤالات، روش و اهم نتایج پژوهش، و عدم وجود مطالب خارج از متن، مطالب کهنه و عامیانه و واژههای مترادف در چکیده نام برد. در 61 مقالۀ مورد بررسیِ پنج مجله در این حوزه، از میان معیارهای ضروریِ چکیدهنویسی، «روش پژوهش» و از میان معیارهای ترجیحی، «ضرورت و اهمیت پژوهش» کمترین درصد رعایت را داشتهاند.https://qd.razavi.ac.ir/article_1093_5569a657121a1541811c7bc17211cfab.pdf