دانشگاه علوم اسلامی رضوی
آموزه های قرآنی
2251-9378
2783-4085
17
32
2020
09
22
بررسی تطبیقی خودکارآمدی از دیدگاه قرآن و روانشناسی
3
33
FA
رضا
شکرانی
دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان
shokrani.r@gmail.com
وحید
سلیمی
دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه آزاد اسلامی، خوراسگان
v.s.2200466@gmail.com
امیر
قمرانی
استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان
a.ghamarani@edu.ui.ac.ir
<em>خودکارآمدی یعنی باورها یا قضاوتهای فرد نسبت به تواناییهای خود در انجام وظایف و مسئولیتها. این مفهوم، از جمله مفاهیمی است که روانشناسان از راه مطالعۀ خصوصیات انسان و با مطالعات تجربی به آن دست یافتهاند.</em><br /> <em>در این جستار، این مفهوم از منظر قرآن بازخوانی گردیده و به بررسی تطبیقی آن در قرآن و روانشناسی پرداخته شده است.</em><br /> <em>با بررسی تمامی آیات قرآن کریم مشخص گردید که قرآن به باور انسان به تواناییهای خود به عنوان یک اصل در مسیر کمال توجه کرده و در آیاتی، این موضوع را مطرح کرده است. با مقایسه مفهوم خودکارآمدی در قرآن و روانشناسی مشخص گردید که در آیات قرآن علاوه بر آنچه در حوزه روانشناسی پیرامون خودکارآمدی آمده است، به منابع و عوامل دیگری پرداخته شده است.</em><br /> در پژوهش حاضر، منابع خودکارآمدی که از منظر قرآن تأیید شدهاند، در دو بخش آمدهاند: 1ـ آیاتی از قرآن که منابع خودکارآمدی از دیدگاه روانشناسی را تأیید میکنند، 2ـ منابع خودکارآمدی که در قرآن به صورت اختصاصی بیان شدهاند. در بخش ایجاد و شکلگیریِ خودکارآمدی نیز از منظر قرآن و روانشناسی تفاوتهایی وجود دارد.
قرآن,روانشناسی,خودکارآمدی,باور,توانایی,مسئولیت
https://qd.razavi.ac.ir/article_1082.html
https://qd.razavi.ac.ir/article_1082_23e78b4ca0db98cc8e13a24880f9b476.pdf
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
آموزه های قرآنی
2251-9378
2783-4085
17
32
2020
09
22
ظرفیتسنجی جامعهشناسی دین در بازسازی بافت دینی عصر نزول قرآن
35
62
FA
حسین
شجاعی
دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث پردیس فارابی دانشگاه تهران
shojaeihosein030@gmail.com
روحالله
داوری
دکتری تفسیر تطبیقی دانشگاه قم
rdavari68@gmail.com
سید رضا
مودب
استاد دانشگاه قم
moadab_r113@yahoo.com
<em>اگر کلمات را ظاهر و جسم متن به حساب بیاوریم، بافت، باطن و روح آن محسوب میشود. کلمات بر اساس بافت معنا میپذیرند و بیتوجهی به آن به منزله تفسیر به رأی متن است. اما چگونه میتوان به بافت دست یافت؛ به ویژه در متنی چون قرآن که فاصلۀ زمانی گستردهای با عصر ما دارد؟ این هدف چگونه محقق میشود و با چه سازوکاری میتوان به نمایی بازسازیشده از آن اعصار دست یافت؟ رسیدن به این هدف بسیار پیچیده است و همکاری علوم متعددی را میطلبد. در بازسازی یک بافت، زمینههای متعددی چون سیاست، اقتصاد، فرهنگ و دین دخیل میباشند که هر کدام از آنها ابزارهایی مخصوص به خود را برای بازسازی نیاز دارد. در این بین اگر به دنبال بازسازی بافت دینی باشیم، دانشی چون جامعهشناسی دین، ظرفیت مناسبی را برای این هدف دارا میباشد.</em><br /> نویسندگان این مقاله، متکی بر همین قابلیت سعی کردهاند تا با استفاده از یکی از روشهای موجود در جامعهشناسی دین به عنوان روش تحلیل کارکردگرایی، قابلیت این دانش را در بازسازی بافت بتپرستی عصر جاهلیت به آزمون گذارند. بر همین اساس مشخص شد که بتپرستی در جزیرةالعرب سه کارکرد امنیتی، میثاقی و هنجاری را دارا بوده است و به سبب همین ویژگیهای مثبت بوده که عرب جاهلی اقبالی زیاد به آن داشته است.
بازسازی فضای نزول,جامعهشناسی دین,تفسیر,بتپرستی
https://qd.razavi.ac.ir/article_1083.html
https://qd.razavi.ac.ir/article_1083_698b175bc12f7c9f823e1feb7ee51a3e.pdf
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
آموزه های قرآنی
2251-9378
2783-4085
17
32
2020
09
22
الگوی مطلوب ارتباطات میانفرهنگی مستضعفان جهان از منظر قرآن کریم
63
94
FA
محمدصادق
نصراللهی
استادیار دانشگاه امام صادق(علیهالسلام)
m.nasrollahi@isu.ac.ir
محمدرضا
کوهکن
دانشجوی دکتری فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(علیهالسلام)
koohkan@isu.ac.ir
<em>باوجود تفاوتهای گسترده انسانها در دین، زبان، رسوم، ملیت، نژاد، رنگ و...، در نگاه اول این گونه به نظر میرسد که همگرایی میان فرهنگها و تعامل گسترده و سازنده آنها امری دشوار یا ناممکن باشد.</em>
در این پژوهش به دنبال پاسخ به این سؤال هستیم که آیا تشکیل جبههای جهانی از مستضعفان مورد قبول قرآن است یا خیر؟ الگوی مطلوب ارتباطات میانفرهنگی مستضعفان چیست و اصول حاکم بر آن کدام است؟ بدینمنظور تعدادی از آیات منتخب با روش دادهبنیاد تحلیل شده و الگوی پارادایمی آن به دست آمد. «استکبارستیزی به مثابه فرهنگ و هویت مشترک مستضعفان جهان» به عنوان پدیده اصلی قرار گرفت و علل، زمینهها، شرایط مداخلهگر، راهبردهای کنش/کنش متقابل و پیامدهای آن از آیات منتخب استخراج شد. طبق این الگو، مستضعفان، مراتب، انواع و شروطی دارند و ارتباطات میان آنها، موسع اما مشکک است. به تعبیر دیگر این جبهه، فرامذهبی، فرادینی و فرامسلکی است؛ اما نوع ارتباط با هر دسته از آنها متفاوت است و به میزان ایمان حقیقی افراد بستگی دارد. همچنین در این ارتباطات، اصولی هستند که به عنوان اصول حاکم عمل میکنند که در واقع میتوان همه این اصول را ذیل اصل عدالت جای داد. راهبردهای کنشی مسلمانان در جبهه مستضعفان در واقع حق هر گروه را که باید به آن اعطا کرد، تبیین میکند.
قرآن,ارتباطات میانفرهنگی,ارتباطات بینالمللی,استضعاف,جبهه جهانی مستضعفان
https://qd.razavi.ac.ir/article_1084.html
https://qd.razavi.ac.ir/article_1084_0806ebfb4440e9ab0b3fc6975a23b7b8.pdf
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
آموزه های قرآنی
2251-9378
2783-4085
17
32
2020
09
22
عوامل مٶثر بر هنجارسازی فرهنگی از دیدگاه قرآن کریم
95
118
FA
سیدمحسن
میرسندسی
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
m.sondosi@isca.ac.ir
<em>بخش زیادی از بنیادهای فرهنگی در هر جامعه خرد و کلان، شامل ارزشها و هنجارهایی است که جهتدهی به نگرشها، ذهنیتها و رفتارها را در میان آنها شکل میدهد. فرهنگ اصیل و آرمانی اسلام که در قرآن کریم متجلی شده است، توجه ویژهای به بیان هنجارها و ارزشهای متعالی برای سعادت در حیات فردی و اجتماعی انسان داشته است. از این دیدگاه، جامعه آرمانی اسلام آن اجتماعی است که بتواند زمینه تحقق هر چه بیشتر این ارزشها و هنجارها را در میان مسلمانان فراهم آورد و از این طریق، سعادت زندگی دنیوی و اخروی آنها را تضمین نماید. استقرار ارزشها و هنجارهای مطلوب دینی در جامعه مسلمانان، وابسته به مجموعهای از عوامل است که عدم توجهِ به موقع و مناسب به آنها نه تنها در تحقق فرهنگ دینی اخلال ایجاد میکند، بلکه موجب تسهیل در ورود و پذیرش ارزشها و الگوهایی میشود که بسا تعارض جدی با ارزشها و هنجارهای مورد نظر اسلام داشته باشد.</em>
این مقاله تلاش دارد به عوامل اصلی که از دیدگاه قرآن، موجب ایجاد و گسترش فرهنگ و هنجارهای مطلوب و مورد نظر شریعت اسلام و در نتیجه هنجارمند شدن جامعه مسلمانان میشود، بپردازد. این عوامل شامل سه دسته اصلیِ هنجارفرستان، خودِ هنجار و مخاطبان هنجاری (گروه هدف) میباشد که ضمن معرفی اجمالی، به ویژگیهای اثربخشی هر کدام مبتنی بر آیات و اشارههای قرآنی خواهیم پرداخت.
قرآن کریم,فرهنگ,ارزش,هنجار,فرهنگسازی,هنجارسازی اجتماعی
https://qd.razavi.ac.ir/article_1085.html
https://qd.razavi.ac.ir/article_1085_6e822dc645fcba436629a5449f2b637b.pdf
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
آموزه های قرآنی
2251-9378
2783-4085
17
32
2020
09
22
عوامل اثرگذار در روحیه استکباری فرعون با تأکید بر تفسیر الکاشف
119
142
FA
غلامحسین
کمیلی تختهجان
دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه فردوسی مشهد
gh.komaily@gmail.com
محمدعلی
رضایی کرمانی
0000-0001-9088-1371
دانشگاه فردوسی
rezai@um.ac.ir
صاحبعلی
اکبری
0000-0003-3483-5594
دانشگاه فردوسی مشهد
akbari-s@um.ac.ir
<em>انسانها همگی بر فطرت توحید زاده میشوند و با توجه به قدرت انتخابی که ذات مقدس الهی از روی حکمت به آنان داده است، با دو راه مواجه میشوند: </em><em> </em><em>إِمَّا شَاکِرًا وَإِمَّا کَفُورًا</em><em> </em><em>؛ یا با انتخاب خردمندانه خویش، در راه ترسیمشده از جانب خداوند متعال که مایه سعادت است، قرار میگیرند و یا با انتخاب نسنجیده خویش، گمراهی را برمیگزینند. پژوهش پیش روی با بهرهگیری از قرآن کریم، دیدگاه مفسران و اندیشمندان و با تأکید بر دیدگاههای تفسیری علامه محمدجواد مغنیه در </em>الکاشف<em>، به دنبال تبیین عوامل اثرگذار در روحیه استکباری و استبدادیِ فرعون است. این عوامل در حوزه درونی مانند تبعیت از هوای نفس، احساس بینیازی، کبر، برتریجویی و...، و حوزه برونی مانند نقش اشراف، سران و خواص جامعه و... مورد بررسی قرار گرفته است. انگیزه تأکید بر دیدگاههای علامه مغنیه، نگاه عصری ایشان در </em>الکاشف<em> به استکبار و صهیونیزم جهانی به</em><em> </em><em>عنوان فرعونهای زمانه میباشد که در چهره آمریکا و رژیم صهیونیستی تبلور یافته است.</em>
<em>در این جستار بر آنیم که بدانیم چه عواملی باعث طغیان فرعون گردیدهاند تا جایی که ادعای الوهیت نموده و ظلم و ستم و پایمال نمودن حقوق مردم را شیوه خویش قرار داده است.</em>
نتیجه این پژوهش، به دست آوردن قاعده کلی و عوامل زمینهساز در شکلگیری روحیه و رفتار مستکبران و جنایتکاران تاریخ خواهد بود.
قرآن,روحیه استکباری,استبداد,فرعون,الکاشف
https://qd.razavi.ac.ir/article_1086.html
https://qd.razavi.ac.ir/article_1086_0048d6c5b49485ec3db6aae7079b2eca.pdf
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
آموزه های قرآنی
2251-9378
2783-4085
17
32
2020
09
22
اصول و شاخصههای جریان توحیدی و غیر توحیدی در قرآن کریم
143
163
FA
علی
جلائیان اکبرنیا
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی
معاون پژوهش و برنامه ریزی بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی
jala120@yahoo.com
محمدعلی
مهدوی راد
دانشگاه تهران
mahdavirad@ut.ac.ir
جواد
ایروانی
دانشیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی
irvani_javad@yahoo.com
<em>انسان برای پاسخگویی به نیازهای مادی و معنوی خویش، توان زیادی به کار میبندد و از امور مختلف و جریانهای اجتماعی گوناگونی استفاده میبرد. ولی بسیاری از تلاشهای او بیحاصل و گاه بدفرجام است؛ چه، سبک و جریان اجتماعیای که برگزیده است، بر اصول و مبانی ناسالمی استوار گردیده است. این نوشتار که به روش کتابخانهای و شیوه توصیفی ـ تحلیلی سامان مییابد، در پی آن است که با مراجعه به قرآن و با روش تحلیل محتوا، شاخصههای جریان اجتماعیِ توحیدی را تبیین نماید؛ جریانی که نیازهای واقعی، مادی و معنوی انسان را میشناسد و به درستی پاسخ میگوید تا بشریت بتواند در جامعهای سالم، به کمال دنیا و آخرت خویش دست یابد. این جریان نیازها بشر را تحت مدیریت عقل و شرع پاسخ میدهد تا انسان به مسیر رضوان الهی نائل گردد و از اضطراب و نگرانی دور باشد و با کمبودهای مادی از پای درنیاید.</em>
ضرورت این بحث آنگاه رخ مینماید که همیشه در مقابل جریان توحیدی، جریان طاغوت نیز مدعی پاسخگویی به نیازهای بشری است و با برنامههایی مادی، بسیاری را نیز به پیروی از خویش واداشته است. این جریان، پاسخگویی به نیازها را در مسیر قدرتطلبی و لذتگرایی دنبال مینماید و به خلأهای معنوی انسان نیز پاسخی مادی میگوید. از این روی، همیشه با ناکامیهای فراوان روبهرو میگردد و انسان را از فطرت پاک انسانی دورتر مینماید. این اثر با اشاره به نیازهای مادی و معنوی بشر، به تبیین اصول دو جریان پاسخگوی آن پرداخته است و عبودیت و خدامحوری، ایمان به غیب و معاد و ولایت حق را اصول جریان توحیدی، و انسانمحوری، مادیگرایی و ولایت طاغوت را اصول جریان طاغوت برشمرده و در پایان به شاخصههای این دو جریان پرداخته است.
سبک زندگی,نیازهای بشر,جریان توحیدی,جریان غیر توحیدی (طاغوتی)
https://qd.razavi.ac.ir/article_1087.html
https://qd.razavi.ac.ir/article_1087_c0ea60739bcc0e1d7e19775b90b2bc65.pdf
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
آموزه های قرآنی
2251-9378
2783-4085
17
32
2020
09
22
بررسی دیدگاههای مفسران درباره مراد از فصیح نبودن حضرت موسی(علیهالسلام)
165
186
FA
الهه
هادیان رسنانی
استادیار دانشگاه قرآن و حدیث
hadian.e@qhu.ac.ir
10.30513/qd.2020.1088
<em>نگاهی به ترجمهها و تفاسیر مطرحشده ذیل دستهای از آیاتِ مرتبط با حضرت موسی</em>u<em> نشان میدهد که فضای به ظاهر مشترک این دسته از آیات، چنان تأثیری بر ذهن مترجمان و مفسران نهاده است که در بیان قالبهای معناییِ این آیات، دچار نوعی داوری و تحمیل معنا بر آیه شدهاند؛ در حالی که ظاهر آیات گواه بر آن معنا نیست. مهمترین این آیات، چهار دسته آیات به ظاهر مرتبط با یکدیگر در چهار سوره هستند که به زعم بسیاری، بیانگر مشکل حضرت موسی</em>u<em> در تکلم میباشند. برخی نقلها، پدید آمدن این مشکل را منتسب به رسیدن اثر آتش به زبان ایشان میدانند که به نظر میرسد نخستین مصدر اسلامیِ نقلکننده این مطلب، طبری و برگرفته از تورات است.</em><br /> <em>واکاوی در این مسئله روشن میکند که مراد از فصیحتر بودن هارون نسبت به موسی</em>u<em> </em><em>، آن چیزی نیست که بیشتر مفسران تا کنون گمان کردهاند و آن را به تعقید و گرفتگی زبان حضرت موسی</em>u<em> ارتباط دادهاند؛ بلکه با توجه به ماده اصلی «فصح» که ظهور چیزی است، بدون توجه به هر گونه پیشینه و مفروضات ذهنی، مرادْ مسبوق نبودن کلام هارون به سابقه قتل است و لذا موسی</em>u<em> از خداوند درخواست میکند که هارون</em>u<em> را با او همراه کند تا مأموریت را به سرانجام برساند.</em><br /> <em>با اثبات این فرضیه، ارتباط این آیاتِ به ظاهر مرتبط با یکدیگر قطع میگردد و باید در جستجوی معنایی دیگر ـ</em><em> </em><em>غیر از آن معنایی که تا کنون بیان شده استـ برای آنها بود.</em><br /> در این نوشتار، دیدگاههای مفسران ذیل آیات مذکور در قالب سه دیدگاه مطرح، و پس از نقد و بررسی، دیدگاه نوین در هر مورد ارائه شده است.
حضرت موسی,لکنت,فصاحت,هارون,دیدگاههای تفسیری
https://qd.razavi.ac.ir/article_1088.html
https://qd.razavi.ac.ir/article_1088_e70d39cdbdb9533854bbb4d924acab6f.pdf
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
آموزه های قرآنی
2251-9378
2783-4085
17
32
2020
09
22
بازخوانی مفهوم «نور» در قرآن کریم
187
218
FA
محمود
واعظی
استادیار دانشگاه تهران
mvaezi@ut.ac.ir
حسین
جدی
دانشجوی دکتری دانشگاه فردوسی مشهد
jeddi.hossein@mail.um.ac.ir
10.30513/qd.2020.1089
<em>مفهوم نور در کاربستهای قرآنی، از معنایی جامع و بنیادین برخوردار بوده و بالغ بر 49 بار در سیاقهای گوناگون به کار رفته است. با تدبر موضوعی در کاربردهای قرآنی، علاوه بر پیجوییِ نور در دو سطحِ هستیشناختی و معرفتشناختی، چگونگی ادراک فاعل شناسا در تلقی «نور» بسیار حائز اهمیت است. مفسران متقدم در تفسیر آیه نور به خاطر وجود دادههای نقلی و موانع عقلی، به مجازانگاری تمایل یافتهاند. اما طیفی دیگر پس از سده پنجم با ارائه تعاریفی دگرسان، در پی اثبات حقیقتنمایی آیه نور برآمدهاند.</em><br /> این مقاله با اتخاذ دو رویکرد تبیینی ـ انتقادی نسبت به آرای مفسران متقدم، با بنمایهای از استنطاق در کاربستهای قرآنی، علاوه بر دستهبندی متفاوت در اطلاقات نور، با الهامگیری از یافتههای زبانشناختی قرآنی، به چگونگی انتسابِ «نور خدا» پرداخته است. لذا گرچه نور خدای تعالی در زمره نور فراحسی جای میگیرد، لیکن از مراتبی فراگستر و متعالی برخوردار است. این کمال ظهورِ نور خدای تعالی را باید علاوه بر رفع حجابهای گوناگون ظلمانی و نورانی، با ساحت درونی انسان یعنی «قلب» ادراک نمود.
مفهوم نور,مراتب نور,نور خدا,حقیقت نور,توسعه معنایی نور
https://qd.razavi.ac.ir/article_1089.html
https://qd.razavi.ac.ir/article_1089_471cdb4ec379f4f1c94678119345487b.pdf
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
آموزه های قرآنی
2251-9378
2783-4085
17
32
2020
09
22
جایگاه عدالت رفتاری در رابطه انسان و محیط زیست از نگاه قرآن
219
238
FA
علیرضا
نوبری
استادیار دانشگاه تهران
a.nobari@ut.ac.ir
<em>مسائل زیستمحیطی در دهههای اخیر توسط بسیاری از دانشمندان مورد توجه قرار گرفته است. تعامل نامناسب با محیط زیست، باعث مشکلات جبرانناپذیری در فرایندهای محیطی شده است. هرچند راهبردهای اساسی از سوی دانشمندان ارائه شده است، ولی تا کنون نتایج رضایتبخشی در برطرف کردن تعامل نامناسب با محیط زیست به دست نیامده است.</em>
در این جستار، محیط زیست و نوع رفتار انسان در مواجهه با آن، از نگاه قرآن مورد ارزیابی قرار گرفته است. پس پرسش اساسی این است که «از منظر قرآن در مواجهۀ انسان با محیط زیست چه رفتارهایی مطلوب است؟ و چه کارهایی باید انجام داد؟» نتیجه پژوهش این است که قرآن نوع خاصی از تعامل انسان با محیط زیست را تأیید میکند. البته قرآن بر دین فطری تأکید دارد. برای همین، توصیههای قرآن نسبت به تعامل انسان با محیط زیست، شامل هر انسانی نیست. بلکه انسانی مورد نظر است که بر اساس دین فطری، از عدالت رفتاری برخوردار باشد.
محیط زیست,قرآن,عدالت رفتاری,دین فطری
https://qd.razavi.ac.ir/article_1090.html
https://qd.razavi.ac.ir/article_1090_31a59bf90fab63cb12fecd5c2733458b.pdf
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
آموزه های قرآنی
2251-9378
2783-4085
17
32
2020
09
22
مدلول قرآن در فرایند عرضه حدیث؛ بر پایه کاربرد معیار عرضه توسط معصومان(علیهمالسلام)
239
263
FA
احمد
جمالی گندمانی
دکتری علوم قرآن و حدیث
ahmadq61@yahoo.com
محمدکاظم
رحمان ستایش
استادیار علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات دانشگاه قم
kr.setayesh@gmail.com
<em>جعل حدیث، خطا و اشتباه برخی راویان در سماع، فهم و یا نقل حدیث، حکایت از ضرورت نقد روایات جهت اطمینان از درستی یا نادرستی آنها دارد. برای مقابله با این آسیبها، پربسامدترین توصیه معصومان</em>M<em> </em><em>، نقد محتوایی با محوریت عرضه حدیث بر قرآن است. با این حال، علیرغم کاوش درباره چیستی و اعتبار روایات عرض، تا کنون پیرامون مدلول قرآن در فرایند عرضه بر پایه موارد کاربرد این معیار توسط ائمه</em>M<em> و با محوریت نگاه حدیثی، مطالعهای صورت نگرفته است.</em>
این جستار با روش توصیفی تحلیلی و با هدف واکاوی این موضوع، به تحلیل متن روایات عرض و نمونه روایات عرضهشده بر قرآن توسط امامانM پرداخته است. بر اساس نمونههای روایی عرضه، گستره مدلول قرآن در فرایند عرضه، الگویی مرکب از حداقل یکی از نص، ظاهر، اصول، گفتمان و مدلول تأویلی باطنی قرآن (به شرط عدم مخالفت با سایر مدلولها) است. اصول قرآنی در این تحقیق، گزارهها و مؤلفههای ثابت و پذیرفتهشده قرآنی است که یک یا چند آیه قرآن به آن صراحت دارد و مراد از گفتمان قرآن، مجموعهای از آموزههای نهادینهشدۀ قرآن در موضوعات مختلف است که شاید به صورت جداگانه، مفهوم مدّنظر را نتوان از آنها برداشت نمود؛ ولی در کنار یکدیگر، مفهوم خاصی را به خواننده منتقل میکند.
روش عرضه,عرضه حدیث,مدلول قرآن در عرضه,نقد قرآنمحور
https://qd.razavi.ac.ir/article_1091.html
https://qd.razavi.ac.ir/article_1091_4eec23f5aec8929a3ab4bbf903fd669b.pdf
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
آموزه های قرآنی
2251-9378
2783-4085
17
32
2020
09
22
تحلیل انتقادی دیدگاه مفسران و اندیشمندان علوم قرآنی درباره انتساب تحریف معنوی به قرآن کریم
265
286
FA
علی
محمدی آشنانی
0000-0002-8907-4342
استادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
dr.mohammadi.quran@gmail.com
مهدی
حیاتی
0000-0002-3497-4773
گروه علوم قرآن و حدیث، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
mehdi.hayati@scu.ac.ir
زهرا
قطبی
کارشناس ارشد علوم قرآن
ghotbizahra@gmail.com
مژگان
عامبخش
کارشناس ارشد علوم قرآن
f.ambakhsh@gmail.com
<em>بدون تردید در طول تاریخ برخی کوشیدهاند تا معنای آیات قرآن را بر اساس دیدگاههای خود تفسیر نمایند. این اقدام ناپسند، در روایات، «تفسیر به رأی» نام گرفته و به افراد تحریفگر نسبت داده شده است، نه به قرآن؛ ولی به تدریج در میان قرآنپژوهان شیعه و اهل سنت، «تفسیر به رأی» افراد، با «تحریف معنوی» قرآن همسان تلقی شده و تعبیر تحریف معنوی، به قرآن کریم انتساب یافته و به دلیل وقوع تفسیر به رأی افراد، تحریف معنوی قرآن نیز حتمی انگاشته شده است.</em>
<em>این</em><em> نوشتار با روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی و نقد این دیدگاه پرداخته و با ارائه دلایل عقلی و نقلی، اینهمانی بودن تفسیر به رأی افراد و تحریف معنوی قرآن را به چالش کشیده، بر تفاوتهای روشن تفسیر به رأی صاحبان آرای باطله با تحریفیافتگی معنوی قرآن تأکید میورزد؛ چرا که تفسیر به رأی، به افراد نسبت مییابد، ولی تحریف معنوی، به قرآن نسبت یافته است. بدین رو، وجود تفسیر به رأی افراد، نه به دلالت مطابقی، همان تحریف معنوی قرآن است و نه به دلالت تضمنی و التزامی، آن را در بر داشته و اثبات میکند.</em>
نگارندگان انتساب تحریفگری معنایی به افراد را به جای انتساب تحریفیافتگی معنوی به قرآن کریم پیش رو مینهند.
تحریف,تحریف معنوی,تفسیر به رأی,تحریف قرآن
https://qd.razavi.ac.ir/article_1092.html
https://qd.razavi.ac.ir/article_1092_e347714bd94b7a894b6e14fb1d8ad61b.pdf
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
آموزه های قرآنی
2251-9378
2783-4085
17
32
2020
09
22
تحلیل محتوایی چکیدههای مقالات پژوهشیِ علوم قرآن و حدیث از منظر روششناسی تحقیق (مطالعه موردی 61 مقاله از پنج مجله)
287
315
FA
آسیه
ذوعلم
دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه تربیت مدرس
asiehzouelm@modares.ac.ir
فاطمه
علیان نژادی
دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه تربیت مدرس
f.aliannejadi@modares.ac.ir
علی
حاجی خانی
دانشیار دانشگاه تربیت مدرس
ali.hajikhani@modares.ac.ir
چکیدۀ یک پژوهش، فشردهای از مطالب اساسی آن است که تأثیر زیادی در شناساندن و انتشار آن در جامعۀ علمی دارد. میزان رعایت معیارهای چکیدهنویسی که بسته به حوزۀ پژوهش متفاوت است، میتواند شاخصی برای توسعۀ روشمند علم در آن حوزه به حساب آید. با توجه به رشد کمّی و کیفی نشریات علوم قرآن و حدیث در سالهای اخیر و به منظور ارتقای سطح کیفی چکیدهنویسی در این حوزه، نیاز به نوعی الگوسازیِ عملی برای محققان حس میشود. بر این اساس، پژوهش حاضر در صدد برآمد به روش توصیفی ـ تحلیلی همراه با نقد، پس از تعیین مهمترین معیارهای محتواییِ نگارش چکیده در مقالات حوزۀ علوم قرآن و حدیث، میزان رعایت این معیارها را در برخی مقالات این حوزه به صورت آماری همراه با نمونههای عینی تحلیل نماید. در نتیجه با نگاه به استانداردهایِ جهانیِ چکیدهنویسی و بر اساس اهداف چکیده در حوزۀ نامبرده، معیارها به صورت نکاتی که وجود یا عدم وجود آنها ضروری یا ترجیحی است، تعیین شد؛ برای نمونه میتوان از ضرورت وجود هدف، سؤالات، روش و اهم نتایج پژوهش، و عدم وجود مطالب خارج از متن، مطالب کهنه و عامیانه و واژههای مترادف در چکیده نام برد. در 61 مقالۀ مورد بررسیِ پنج مجله در این حوزه، از میان معیارهای ضروریِ چکیدهنویسی، «روش پژوهش» و از میان معیارهای ترجیحی، «ضرورت و اهمیت پژوهش» کمترین درصد رعایت را داشتهاند.
روش تحقیق,چکیده,مقالهنویسی,علوم قرآن و حدیث
https://qd.razavi.ac.ir/article_1093.html
https://qd.razavi.ac.ir/article_1093_5569a657121a1541811c7bc17211cfab.pdf